söndag 3 maj 2015

En smakebit på søndag - Ljusets väktare

När brorsan är på besök så har vi som vana att sitta uppe på nätterna (vi är båda nattmänniskor) och prata eller så sitter vi bara och läser var sin bok och byter några ord med varandra emellanåt. Så det har blivit många sena nätter den här helgen, men så har vi också läst en hel massa. Och när jag nu ändå är uppe så kan jag ju delta i En smakebit på søndag som Flukten fra virkeligheten anordnar varje söndag. Det hela går ut på att ge en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel - No spoilers!



Eftersom jag precis börjat med en ny bok så kommer min smakbit precis från början av boken, sid 5 i Ljusets väktare av Marie-Louise Fritzén





"Skuggorna kröp närmre, slukade solkatterna i det vissnande höstgräset. Tunna dimsjok hängde i skarven mellan markens ånga och kvällskylan. Men alver och annat oknytt bekom varken Enricx eller hans hund, det fanns värre saker att oroa sig för. Främmande varelser hade skymtats i skogarna på sistone och man måste alltid vara på sin vakt. Hunden Fang slog små lovar kring husse och sökte av  området med sin känsliga nos. Då och då skyggade han, reste ragg och öron och spejade vaksamt mot träden, innan han slappnade av och fortsatte nosa runt"














22 kommentarer:

  1. Svensk fantasy? Intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Det var ett riktigt fint omslag! Hoppas innehållet är lika bra som framsidan :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. En spännande smakbit. Den här boken får jag ta reda på mer om :)

    SvaraRadera
  4. Åh, låter som något för mig! Tack för smakbit och tips :-)

    SvaraRadera
  5. Tack för spännande smakbit! Att hundar får vara med i handlingen är ju aldrig fel. ;-)

    SvaraRadera
  6. Jag kunde nästan kopiera Monikas svar, tänk att jag inte lagt märke till denna tidigare.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Visst är det härligt att läsa "tillsammans" med familjen!

    SvaraRadera
  8. Låter som en spännande bok. Tack för smakbiten och trevlig söndag!

    SvaraRadera
  9. Värre saker än oknytt? Hu! ;)

    SvaraRadera
  10. Snyggt omslag. Avvaktar nog till din rec innan jag bestämmer mig dock. :-)

    SvaraRadera
  11. kände jag inte till! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  12. Detta verkar som en bok jag hade kunnat tänka mig att läsa. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  13. Mysigt med familjebesök! Tack för smakbiten och ha en trevlig söndag.

    SvaraRadera
  14. Dette høres spennende ut og noe for meg. Elsket fremsiden, vakkert :)

    SvaraRadera
  15. Interessant med svensk fantasy. Spennende!

    SvaraRadera
  16. Spännande med svensk fantasy. Den får jag titta lite närmare på och läsa din recension. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  17. Trevligt med svensk fantasy :)

    SvaraRadera
  18. Spennende. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera