tisdag 7 augusti 2018

Recension: Glasverandan av Ann Cleeves

Titel: Glasverandan
Originaltitel: The Glass Room
Serie: Vera Stanhope, del 3
Författare: Ann Cleeves
Översättning: Jan Järnebrand
Format: Inbunden
Antal sidor: 341
Förlag: Albert Bonniers förlag
Hyllvärmare 2018

"På den engelska landsbygden har en grupp människor med författardrömmar samlats för att tillsammans inspireras till att skriva spänningslitteratur. Plötsligt hörs ett skrik, så skärande att det knappt låter mänskligt. När kriminalkommissarie Vera Stanhope når fram till husets vackra glasveranda hittar hon en av lärarna, en känd tv-profil, mördad.
När ytterligare ett bisarrt mord sker och Vera och polisassistenten Joe Ashworth varken hittat motiv eller ledtrådar ställs allt på sin spets. Någonstans där ute går en mördare som gör verklighet av fiktionen lös. Ska Vera och John lösa fallet innan mördaren slår till igen?"

----------------------

Jag tycker väldigt mycket om Ann Cleeves böcker och det har blivit så att när jag får syn på någon av dem på en bokrea så plockar jag automatiskt med mig någon/några, det är nämligen så den här bken hamnade i min bokhylla.

En av de saker som jag fastnat för i Cleeves böcker är personporträtten. Huvudpersonerna i de serier jag hittills läst böcker från är lite udda (på var sitt sätt) och mycket trovärdiga. Jag såg några avsnitt av Vera Stanhope-serien på tv innan jag läste första boken så när jag läser så är det Brenda Blethyns Vera Stanhope jag ser i mitt huvud. Men även utan den "självklara" bilden hade nog min egen fantasi komit fram till något liknande baserat på bokens personbeskrivning.Vera är kärv, på gränsen till ovänlig, men hon har en mjukare kärna där hon är nästan lite blödig. När den sidan av henne någon gång dyker upp botar hon blödigheten snabbt med en rejäl whisky!

Självklart utgör också miljöbeskrivningarna en del av det jag tycker om med den här boken. Vera Stanhope-deckarna utspelar sig på den brittiska landsbygden, i Northumberland.

Det här är en riktig klassisk pusseldeckare i Agatha Christies anda där handlingen utspelar sig på en kursgård där en grupp samlats för att delta i en skrivarkurs. Stämningen är olycksbådande och spänningen stiger. Ska Vera lyckas avslöja mördaren?

Jag har alltid ganska höga förväntningar på Ann Cleeves böcker och jag blev inte besviken den här gången heller, Glasverandan år precis så bra som jag hade förväntat mig. Den här boken är nog den senaste i serien som kommit ut på svenska men jag hoppas att det inte dröjer alltför länge innan nästa del översätts. Annars får jag nog börja läsa om Vera på engelska.



Mer info om författaren och hennes böcker finns på Ann Cleeves websida



Mina recensioner av av de tidigare delarna i serien

Dolda djup
Döda talar inte

Mina recensioner av andra böcker av den här författaren

Svart som natten
Vita nätter
Rött stoft
Blå gryning




Glasverandan finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar