Recension: H som i hök av Helen Macdonald

Titel: H som i hök
Originaltitel: H is for Hawk
Författare: Helen Macdonald
Översättning: Meta Ottosson
Antal sidor: 361
Förlag: Brombergs förlag

"Helen Macdonald är i fyrtioårsåldern när hennes älskade far dör. Redan när hon var liten flicka introducerade han henne för den fascinerande falkenerarkonsten och detta speciella intresse har alltid varit ett starkt band mellan dem.
Sorgen som drabbar Helen är förlamande. Samtidigt känner hon en närmast tvingande längtan att anta den största utmaningen en falkenerare kan ställas inför: att tämja en duvhök. För åtta hundra pund köper hon höken Mabel. Hon fyller frysen med hökmat, stänger av telefonen och ger sig ut på en livsresa hon inte vet var den ska sluta."

----------------------

Den här boken har jag varit sugen på ända sen jag såg den första gången och när jag såg den på bokrean så var det äntligen dags att köpa den.

H som i hök är en väldigt speciell bok som faktiskt handlar om så mycket mer än att tämja ett vilt djur, en duvhök. Den handlar om djup sorg som driver huvudpersonen Helen att försöka begrava sin sorg efter sin pappa i jobbet med att tämja duvhöken Mabel. Hon har hållit på med falkar sedan tidig ålder men nu tar hon sig an den svåraste utmaningen för en falkenerare: att tämja en duvhök. Jag kan faktiskt förstå Helen på ett sätt - ska man jobba med/tämja ett vilt djur så måste man gå in helhjärtat och man måste koncentrera sig helt och hållet på djuret, iaktta och agera därefter. Orkar man inte ta itu med sorgen så är det här ett garanterat säkert sätt att undvika känna smärtan som förlusten orsakar, med ett vilt djur måste man hela tiden vara i nuet.

Jag har själv inte hållit på med fåglar eller ens med vilda djur, däremot så har jag hanterat en hel del illerhybrider med hög procent av det vildiller i sig och jag kan förstå Helens besatthet. Och jag kan också förstå att hon hela tiden läser T.H. Whites bok The goshawk, fast hans metoder är något hon avskyr. när man är besatt så läser man precis allt som har med intresset att göra, oavsett vad man tycker om det man läser. Själv läste jag en handbok om jaktillerhållning från 1800-talet  och även om det inte fanns så mycket matnyttigt i den så ökar sådant ändå förståelsen för vad man inte ska göra och vad som inte fungerar.

Det här är en väldigt speciell bok som jag läste med andakt. Den är rätt så långsam och för mig var det Helens abete med Mabel som var det absolut mest intressanta. Även om en del av Whites berättelser om sina försök med sin hök emellanåt var intressanta så tycker jag att de fick ta alldeles för stor plats i boken. Jag hade istället gärna läst mer om Mabel och hur Helen jobbade med henne.Jag var faktiskt tvungen att efter att jag läst boken, googla lite på duvhökar och de är verkligen imponerande och nästan skrämmande rovfåglar.

H som i hök är en välskriven och speciell bok i långsam tempo och den bör nog också läsas både längsamt och med eftertanke. För mig är den här boken definitivt en av Årets favoriter

H som i hök finns att köpa hos t ex

CDON Inbunden/E-bok