tisdag 21 januari 2020

Recension: Tiden dödar långsamt av Michel Bussi

Titel: Tiden dödar långsamt
Originaltitel: Le temps est assassin
Författare: Michel Bussi
Översättning: Lisa Marques Jagemark
Format: Inbunden
Antal sidor: 494
Förlag: Bokförlaget Polaris
Recensionsexemplar

"Sommaren 1989, Korsika. Luften dallrar av hetta i den lilla semesterby som 15-åriga Clotilde oh hennes familj besöker varje år. Men denna gång slutar semestern i tragedi när bilen de färdas i plötsligt sladdar av serpentinvägen och kraschar i en ravin. Clotilde är enda överlevande och 27 år senare återvänder hon till Korsika med sin man och tonårsdotter för att till slut försöka gå vidare. Men allt ställs på ända när Clotilde får ett brev från sin mamma som hon själv sett dö i bilolyckan. Hon börjar gör efterforskningar, men även om hennes ursprung öppnar dörrar på ön ser vissa invånare helst att de förblir stängda. Kan hennes mamma trots allt vara vid liv? Och vad har i så fall hänt henne?"

----------------------------
Jag har ibland lite svårt för "den franska stilen" när det gäller litteratur, men Michel Bussi har ja fastnat för ända sen jag läste första boken. När jag nu såg den här boken i förlagets vårkatalog så bokade jag den direkt och hoppades på spännande läsning med oförutsägbar intrig.

Själva platsen för handlingen sätter direkt fantasin i spinn, jag associerar direkt med maffia, släktfejder över generationer, tand för tand-mentalitet, svartklädda äldre kvinnor, bistra män som skjuter först och frågar sen. Men det är inte riktigt det Korsika jag får se, miljöbeskrivningarna får mig istället att bli sugen på att åka dit.

Boken är uppdelad i två tidslinjer - 1980-talet då Clotilde var 15 och då hennes familj omkom i en bilolycka och nutid då hon återkommer till ön tillsammans med sin man och sin dotter.
Tempot är rätt så långsamt precis som i de andra böckerna och stämningen tillräckligt mystisk och spännande för att få mig att börja spekulera o vad det var egentligen som hände vid den där olyckan. Jag gissar på många olika scenarion men när upplösningen väl kommer så visar det sig vara nånting som jag aldrig kunna ana.

Tiden dödar långsamt är en välskriven, spännande och oförutsägbar berättelse som drar mig rakt in i händelsernas centrum och jag vänder blad efter blad för att få reda på vad som egentligen hände då när Clotilde var 15 år gammal.  Nu har jag alltså läst tre av Michel Bussis böcker och för varje bok blivit ännu mer sugen på att läsa fler.
Jag har också sett att boken också finns som tv-serie och den är jag väldigt sugen på att se!
Den här boken åker direkt in bland Årets favoriter

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!


Mer info om författaren och hans böcker finns på Michel Bussis websida

Mina recensioner av andra böcker av den här författaren

Trollsländan
Svarta näckrosor

Tiden dödar långsamt finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar