Sidor

torsdag 27 april 2017

Helgfrågan vecka 17




Jag har tagit min kvällsvila i soffan och tittat på Tunnelbanan så nu är det dags att sätta igång igen. Eftersom det är torsdag så är det Mias Helgfråga som står på tur. Hon frågar

Vad tror ni förlagen vinner på att ge oss bokbloggare recensionsexemplar?
Tipsa gärna om en bok ni tror inte fått så mycket uppmärksamhet om det inte vore för oss bokbloggare.

------------------

Reklam, reklam, reklam! Att bokbloggare skriver om en bok är nog den billigaste möjliga formen av reklam för förlagen. Och ju fler gånger boken nämns på olika bloggar desto bättre. Det kostar betydligt mindre att skicka ut en bok till x antal bloggar än att t ex lägga ut en stor annons i dagstidningarna, skylta i T-bana/bussar osv och spridningen blir ganska bra också, i alla fall bland de människor som redan är litteraturintresserade. Får boken sen bra recensioner så är det bra, men även dåliga kan fungera ibland - se på Femtio nyanser, där marknadsföringen  byggde på negativa omdömen. Även dåliga omdömen kan få folk intresserade och nyfikna nog för att skaffa en viss bok.

Nja,så stor inverkan tror jag inte att bokbloggare har att omdömena skulle ha någon avgörande betydelse för hur uppmärksammad en bok blir, det krävs nog lite mer än så. Och även om en bok blir uppmärksammad bland bokbloggare så är det inte säkert att den blir en kommersiell succé.  Men jag tror att en del böcker från mindre/udda förlag och egenutgivna böcker kanske hade drunknat i floden om de inte uppmärksammats av bokbloggarna. Några direkta exempel kan jag inte ge.

15 kommentarer:

  1. Jag undrar var det kostar att skylta i t-bana, jämfört med att skicka ut boken till ett 30- tal bokbloggare. Sedan är frågan om effekten.

    SvaraRadera
  2. precis, det negativa behöver inte vara negativt...

    SvaraRadera
  3. All reklam är bra reklam säger vissa. Vi visar ju verkligen upp böcker mer än en gång, när vi får den, ibland mitt i läsningen, på flera olika ställen och sen även recensionen så blir en hel del reklam, och om boken är bra sprids den extra mycket :)

    SvaraRadera
  4. Ja, grejen med bokbloggar är ju att "reklamen" kommer till de som redan är intresserade av böcker, det är ett lite spetsigare verktyg än annonser. Och betydligt billigare, gissar jag.

    SvaraRadera
  5. Reklam är jättedyrt så att förlagen skickar ut böcker till bokbloggare tjänar de nog på i längden.

    SvaraRadera
  6. Sant. Även dålig reklam är bra ibland ^^;

    SvaraRadera
  7. Visst är det reklam när bokbloggare skriver om böcker, reklam åt olika håll så att säga.... ;)

    SvaraRadera
  8. Recensionsex blir ju, som Monika skriver, en ofta ganska riktad reklam, till de redan inbitna läsarna. I alla fall om man har en nischad bokblogg/Instagramkonto. Men sammanlagt kanske bokbloggarna och de som läser bokbloggar är en väldigt stor skara potentiella köpare av böcker.

    SvaraRadera
  9. Visst är det säkert så, mängder av nästintill gratis reklam och där tipsen om böckerna sprids som ringar på vattnet.

    SvaraRadera
  10. Ja det kanske är så all reklam är bra reklam...

    SvaraRadera
  11. All reklam är reklam och att skicka ut böcker är en försvinnande liten kostnad för förlagen. Jag är övertygad om att bokbloggare betyder väldigt mycket.

    SvaraRadera
  12. Ja det är ju intressant det där med negativ uppmärksamhet, att en sån bok kan locka ändå att läsa. Ibland kan ju rentav den där kritiken vara det avgörande för om folk ska bli nyfikna. Lite skandal sådär. Hmm.

    SvaraRadera
  13. Ja, all reklam kan vara bra reklam även om det blir dåliga recensioner. Boken har synts och man kan ju vara intresserad av att läsa en bok som blivit totalsågad också, av nyfikenhet...

    SvaraRadera
  14. Tror också att detta är billig reklam för bokförlagen.

    SvaraRadera
  15. De kommersiella succéerna står inte precis som spön i backen ... oavsett bokbloggarna!

    SvaraRadera