måndag 8 juli 2013

Tusenskönor

Tusenskönor av Kristina Ohlsson

"Ett äldre prästpar hittas skjutna i sitt hem vid Odenplan. Mannen verkar ha tagit livet av sin hustru och därefter sig själv.
Inlåst i en lägenhet väntar Ali på besked. Han har flytt från ett brinnande Irak och hoppas på en ny framtid i Sverige. Det enda hans välgörare kräver är en enkel byteshandel.
I Bangkok håller en ung svensk kvinna på att bli avskuren från omvärlden. Någon nedmonterar hennes liv, bit för bit. Efterlyst av thailändsk polis tar hon upp jakten på den som fösöker ödelägga hennes tillvaro.
Fredrika Bergman och hennes kollegor i Alex Rechts utredningsgrupp tar sig an fallet vid Odenplan. De får snart klart för sig att de står inför något långt mer komplicerat än ett självmord som urartat. Vitt skilda händelser som även utspelar sig utanför Sveriges gränser tycks hänga ihop utan att de förstår hur. Klockan går och de som vet tiger."

-------------------------------------------

Tusenskönor är andra delen i Kristina Ohlssons serie om Fredrika Bergman och Alex Rechts utredningsgrupp.

Jag tänker även den här gången på hur befriande det är att läsa en svensk deckare som inte koncentrerar sig på huvudpersonernas problem utan där själva brottet och jakten på förövaren är det centrala.

Fredrika är fortfarande min favorit bland huvudpersonerna. Hon känns på något sätt väldigt verklig och som en hårt yrkesarbetande kvinna ofta är. Och hennes problem i relationen med Spencer känns också väldigt verkliga. Men jag börjar också mjukna för självaste Alex Recht nu när man får möjlighet att lära känna honom lite bättre Och jag blir faktiskt nästan glad över att Peder inte är så helrutten och riktigt sån mansgris  som han kändes i första boken.

Det är bra flyt och tempo även i Tusenskönor. Men själva handlingen känns inte riktigt lika spännande som förra boken. Den här gången tycker jag också  titeln på boken är  mer "rätt" än med Askungar där det dröjde ända till slutet innan man kom underfund med varför den hette Askungar och där jag ändå hakade upp mig lite på titeln.

Jag kommer absolut fortsätta att läsa serien och det inte bara för att jag redan har nästa del i bokhyllan men också för att jag tycker böckerna är bra och intressanta.

Tusenskönor kan du köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON
Ginza



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar