Visar inlägg med etikett Läst2015. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Läst2015. Visa alla inlägg

fredag 8 januari 2016

Konsten att höra hjärtslag

Titel: Konsten att höra hjärtslag
Författare: Jan-Philipp Sendker
Format: Pocket
Antal sidor: 332
Förlag: Månpocket

"Spåren efter honom slutar i Bangkok.
Varför har han, en framgångsrik New York-advokat, lyckligt gift och med två vuxna barn, gett sig iväg utan förklaring?
Fyra år senare hittar hustrun ett gammalt kärleksbrev, som aldrig postats, från honom till en okänd kvinna med adress i Burma. Hos dottern Julia tänds åter hoppet och hon bestämmer sig för att söka upp kvinnan i brevet. Kanske finns förklaringen till faderns försvinnande där och kanske kan hon få träffa honom igen.
När Julia reser till den lilla byn bland bergen i Burma hamnar hon i en främmande värld. I byns tehus möts hon av en märklig man och hon förstår att hon är väntad. Fascinerad lyssnar Julia till hans historia om umbäranden och kamp. Om den blinde pojken och flickan med de missbildade fötterna. Om det som står skrivet i stjärnorna och om en kärlek som övervinner allt."

------------------------------------------

Den här boken är det många som älskar rakt av och jag har läst lovord både på bloggar och i FB-grupper och föll till slut för frestelsen att skaffa den. Det är svårt det här, när så många hyllat boken är det lätt hänt att man själv har alldeles för höga förhoppningar och riskerar automatiskt att bli besviken.

Någonting som verkligen var en frestelse för mig var att  Konsten att höra hjärtslag utspelar sig i Burma, ett exotiskt land som man inte ser så ofta i de skönlitterära böckerna. Titeln är också lockande och just nu kändes det som att jag var redo för en riktig kärleksroman och snyftare. Och visst är boken en kärleksroman och en snyftare men tyvärr blev jag ändå gruvligt besviken på boken.

Kanske hade jag för stora förväntningar på boken så att det blev som upplagt för en besvikelse eller så var tidpunkten för att läsa den fel vald, men den här berättelsen grep aldrig tag i mig. Jag tyckte den var lite väl tillrättalagd och det fungerar inte riktigt för mig, det blir på något sätt lite för mycket av "det goda" för mig när allt staplas på varandra med handikapp, livslång kärlek, återseende och ett romantiskt, nästan poetiskt slut på kärlekssagan.

Jag kan förstå att många tycker att Konsten att höra hjärtslag är väldigt bra, det är en välskriven, sentimental berättelse som nog många tilltalas av. Men för mig fungerade den inte alls just nu så jag får nog försöka hitta någon annan kärleksroman istället, för just nu känner jag verkligen för att läsa "hjärta och smärta" och himlastormande passioner.

Konsten att höra hjärtslag finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Storpocket/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Storpocket/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Storpocket/Pocket/E-bok








torsdag 7 januari 2016

Budbäraren

Titel: Budbäraren
Författare: Fred Vargas
Format: Pocket
Antal sidor: 333
Förlag: Sekwa

"Joss Le Guern är utropare i 18:e arrondissementet i Paris, en tradition han övertagit från sin farfarsfar. Tre gånger per dag annonserar han ut meddelanden som de förbipasserande låtit glida ner i hans urna tillsammans med ett femfrancmynt. Den senaste tiden har han börjat få gåtfulla och vagt hotfulla brev.
Kommissarie Adamsberg får besök av en orolig kvinna. På dörrarna i huset där hon bor har någon målat underliga tecken. Samma sak visar sig ha hänt på flera ställen i staden. Det här är precis ett sådant fall som Adamsberg gillar, och som han sätter i samband med de kryptiska meddelandena.
Men så visar sig texterna vara fragment ur medeltida domedagspredikningar. Och det börjar dyka upp döda kroppar på olika ställen, alla svartnade och loppbitna. Stadens befolkning är skräckslagen. Nu gäller det att sätta stopp för den våg av panik som breder ut sig över Paris"

-----------------------------------

Jag har varit nyfiken på Fred Vargas böcker i all evighet känns det som.  Och när jag nu hittade den här på loppis för en billig peng så var det en självklarhet att köpa den, franska deckare är inte precis nånting som man hittar varje dag.

Den här boken fick mig förvirrad ända från första kapitlet. P g a berättarstilen, omgivningarna och karaktärerna kändes det från början som sekelskiftets Paris, jag kunde riktigt se framför mig hur alla var klädda osv. Men sen helt plötsligt kommer jag underfund med att allt händer i nutid egentligen och jag fick det helt enkelt inte att stämma i min hjärna. Så resten av boken igenom var jag tvungen att påminna mig om och om igen att det var nutid det handlade om eftersom min hjärna hela tiden ställde in sig på sekelskiftet.

Kommissarie Adamsberg är en lite annorlunda polis jämfört med de man vanligtvis läser om. T ex hans oförmåga att komma ihåg namn är nästan lite charmigt, speciellt för mig, som kommer ihåg ansikten väldigt bra, men som har betydligt svårare för namn och att koppla ihop ansiktet med namnet. Jag kanske borde ha samma system som Adamsberg för att koppla ihop ansikte med namn.

Själva deckargåtan är klurig och minst sagt annorlunda men den ger mig också den där sekelskifteskänslan.

Även om jag inte precis är stormförtjust i den här boken så är berättelsen på något sätt lite charmig och jag kommer att ge Fred Vargas och kommissarie Adamsberg en ny chans om ett tag så får man se om nästa bok är mer i min smak.

Budbäraren finns att köpa hos t ex

Adlibris 
Bokus
CDON

tisdag 5 januari 2016

De försvunna

Titel: De försvunna
Författare: Caroline Eriksson
Format: Inbunden
Antal sidor: 237
Förlag: Forum bokförlag
Rec.ex

"En solig sensommarkväll åker Greta, Alex och dottern Smilla ut till ön. Greta stannar kvar i båten medan de andra två går iland. De kommer inte tillbaka. Det mystiska försvinnandet, och det febrila sökande som tar vid, leder Greta steg för steg ner i en avgrund av förvirring och mörker.
Det står snart klart att Alex och Gretas relation är destruktiv. Dessutom har en omvälvande händelse i barndomen satt djupa spår i henne. Historien gör sig påmind och frågan är vad som är sanning och vad som är lögn, verklighet och fantasi. Vad har egentligen hänt med Alex och Smilla?"

-----------------
Jag har läst och tyckt mycket om Erikssons tidigare romaner, Djävulen hjälpte mig och Inga gudar jämte mig, så jag blev ju direkt intresserad när jag såg att det skulle komma ännu en spänningsroman, med en helt fiktiv berättelse den här gången.

Jag är en stämningsknarkare av rang och kan gå igång riktigt ordentligt om författaren lyckas med att få till rätt stämning. Caroline Eriksson har i De försvunna lyckats skapa en så otäck stämning ända från första sidan att det riktigt kryper i mig och jag får nästan tvinga mig själv att läsa vidare. Självklart försöker jag klura ut vad som egentligen hänt och vem som gjort vad, men varje gång jag inbillar mig att jag kommit närmare lösningen gör berättelsen en tvärvändning eller så tillkommer en ny komponent som ändrar förutsättningarna och jag är tillbaka på ruta ett igen. Spänningen är bitvis så olidlig att jag faktiskt sitter och nästan hoppas på att det ska rusa ut en galen yxmördare ur någon buske så jag kan andas ut lite. Slutet var absolut inte vad jag hade väntat mig och det gillar jag, förutsägbara slut är oftast ganska tråkiga.

De försvunna ligger nästan på gränsen till vad jag klarar av att läsa och jag glad över att jag inte var ensam hemma när jag läste boken, det hade nog blivit lite för mycket av det goda och stört min nattsömn ganska rejält.
För den som tycker om spänningsromaner är De försvunna nästan ett måste. Se bara till att inte läsa den på kvällen/natten när du är ensam hemma!

Tack Caroline Eriksson & Forum bokförlag för rec.exet!


De försvunna finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


söndag 3 januari 2016

Mary

Titel: Mary
Författare: Aris Fioretos
Format: Inbunden
Antal sidor: 316
Förlag: Norstedts förlag
Rec.ex
"November 1973. En tjugotreåring. Ett studentuppror. En diktatur. Den mildaste oro, formad till en knuten näve jubel."

-----------------------

Den här boken var nominerad till Augustpriset 2015 och den är en av de böcker jag valde när jag blev erbjuden några av de Augustprisnominerade böckerna.

Berättelsen om Mary är  baserad på verkliga händelser under juntatiden i Grekland. En period då väldigt många människor for väldigt illa i händerna på en maktfullkomlig diktatur.

Det är riktigt obehagligt att läsa om när Mary fängslas och torteras och jag kan bara försöka föreställa mig den oro och rädsla hon känner. Att många av dem som fängslades transporterades till öarna var jag faktiskt medveten om efter att både ha läst om det och hört en del från grekiska vänner. Men idag, boende i ett demokratiskt land kopplar man i tankarna ihop de grekiska öarna med blått hav, värme och sol, inte med spartanska fängelser där fångarna fick i princip försöka överleva på något sätt. Något annat som griper mig är Marys styrka när hon vägrar ange sina vänner och bekanta trots att den vägran kan kosta henne mer än vad hon kanske är beredd att betala.

Mary är en stark berättelse som berör mig djupt och jag tycker att den definitivt hade varit värd att få Augustpriset.  Mary är en bok som många fler borde läsa!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Aris Fioretos hemsida 







Mary finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


onsdag 30 december 2015

Kvinnorna på Cavendon Hall

Titel: Kvinnorna på Cavendon Hall
Författare: Barbara Taylor Bradford
Format: Inbunden
Antal sidor: 448
Förlag: HarperCollins Nordic


"Cavendon Hall - familjegodset i Yorkshire i England har varit släkten Inghams egendom i flera hundra år. Familjen Swann har varit tjänare på godset nästan lika länge. Sida vid sida har de delat glädje och sorg, hemligheter och skandaler.

Första världskriget är slut och Cavendon Hall står i ruiner. Fyra unga kvinnor, Daphne, Cecily, Diedre och Dulcie, kommer bli de som formar godsets framtid, på gott och ont. Mitt i det vilda tjugotalet utspelar sig ett skådespel utan dess like - och ingenting kommer någonsin bli sig likt på Cavendon Hall."

------------------------------
Jag vann både första delen, Familjerna på Cavendon Hall, och den här i en utlottning hos Västmanländskan

Kvinnorna på Cavendon Hall omfattar åren 1926-1939, dvs åren mellan världskrigen då det sker en hel del samhällsförändringar i England. Klasskillnaderna börjar luckras upp, det övre samhällsskiktet måste börja se sig om efter möjligheter att tjäna in pengar för att kunna betala skatter, rusta upp sina egendomar osv. Synd bara att författaren inte gått in lite djupare i det som sker i England under den här perioden utan bara skummar lite på ytan, men boken är nog mera menad som lite lättsammare underhållning än för att ge en ingående beskrivning av ett land i förändring.

Kvinnorna i Swann-familjen är fortfarande mina favoriter och faktiskt tycker jag mer och mer om dem ju längre in i boken jag kommer.

Som lättsam, lättläst underhållning är Kvinnorna på Cavendon Hall perfekt och den fungerade ypperligt för mig att läsa mellan ett par tyngre och mörkare böcker.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Barbara Taylor Bradfords hemsida

Min recension av första delen
Familjerna på Cavendon Hall

Kvinnorna på Cavendon Hall finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok



lördag 26 december 2015

Kedja - kvinnoliv i fem sekler

Titel: Kedja - kvinnoliv i fem sekler
Författare: Margareta Sarri
Format: Kartonnage
Antal sidor: 189
Förlag: Förlags AB Björnen
Rec.ex

"Kedjan, som börjar under stormaktstiden, länkar samman kvinnoöden hämtade ur författarens egen släkttavla. Det är berättelser om kvinnors utsatta liv, om vardagens återkommande slit, hindren och hoppet att älska den man vill. Om våldtäkt, död i barnsäng och anklagelser för häxeri. Men här vävs också in berättelser om framsteg, förälskelsens härligheter - om okuvliga kvinnor och deras män, som kämpar i med- och motvind under de karga villkoren, särskilt uppe i norr.

På ett osökt sätt knyts också världen runt omkring in i berättelserna med krig, revolutioner och stora omvälvningar, som visar på hur människor lever sina liv underordnade sammanhang de inte rår över - de som samtidigt skapar både öppningarna och skrankorna i tillvaron. Somliga finner sig; andra vill revoltera."

-----------------------------
Kedja - kvinnoliv i fem sekler består av dokumentärnoveller om kvinnorna i Margareta Sarris släkt från mitten av 1600-talet till idag. Varje kvinna har fått ett eget kapitel och i slutet på kapitlet kommer en "faktasida" om kvinnan och där nästa kvinna är angiven så finns en röd tråd som gör att det är lätt att följa släktlinjen och hålla reda på kvinnorna under de här fem seklena.

Det är enormt intressant att följa dessa kvinnor och jag förundras över hur starka de var. Man undrar ju hur de orkade med allt, det var ju inte precis ett lätt liv de hade.

Vilket enormt arbete författaren lagt ner på släktforskning! Det är lite speciellt att få följa släktleden genom "faktabladen" i boken, på något sätt kommer jag närmare de faktiska personerna och de blir ännu mer verkliga för mig.  Någonting som jag tycker speciellt mycket om är fotografierna i boken - i början i princip miljöbilder som ger en liten uppfattning om omgivningen där kvinnorna bodde , och senare bilder på kvinnorna själva  vilket också ger en speciell närvaro i berättelsen.

 Jag tycker väldigt mycket om Kedja - kvinnoliv i fem sekler, den är lättläst och intressant. Det här är kvinnohistoria om de "vanliga" kvinnorna som i många fall knappt får synas i historiska böcker. Jag hoppas också att fler upptäcker den här boken och läser den för det är kvinnorna i boken värda!

Kedja - kvinnoliv i fem sekler är Margareta Sarris 19:e bok och jag som inte har känt till henne blir nu lite sugen på att läsa några till av hennes böcker.

Tack Förlags AB Björnen för rec.exet!


Kedja - kvinnoliv i fem sekler finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON


torsdag 24 december 2015

Blodsbröder

Titel: Blodsbröder
Författare: Ernst Haffner
Format: Inbunden
Antal sidor: 188
Förlag: Lind & Co
Rec.ex

"Berlin i början av 1930-talet. I de smutsiga kvarteren runt Alexanderplatz rör sig gängen; hemlösa ungdomar som stjäl, rånar och prostituerar sig för sin överlevnad. De flesta är föräldralösa, många har rymt från uppfostringsanstalter och barnhem där järnhård disciplin, förnedring och sadism är vardag. De är undernärda, illa klädda och alltid på jakt efter mat och värme.

För Willi och Ludwig börjar den hårda tillvaron tära rejält. Gänget tar allt större risker och polisen är dem hack i häl. Willi och Ludwig, som båda rymt från fängelset, är beredda till vad som helst för att slippa buras in igen. Så får de en affärsidé - att gå från hus till hus och köpa gamla skor och stövlar, för att sedan laga, putsa och sälja dem vidare.

De lyckas lämna gänget och börjar leva ett hederligt liv. Med sin inkomst kan de hyra ett rum och laga sin egen mat. Aldrig har de haft det så bra. Men både myndigheter och deras gamla gäng är ute efter dem, och tillvaron är fylld av faror."

---------------------------------

Blodsbröder skrevs 1932, förbjöds av nazisterna  när den utkom, och återupptäcktes 2013. Så fort jag såg baksidestexten så visste jag att det här var en bok för mig, jag har alltid tyckt att det är intressant att läsa om Tyskland före andra världskriget.

När man läser om Tyskland före andra världskriget så lär man sig om hur livet tedde sig för människorna på den tiden och vad det var som gjorde att nazisterna hade möjlighet att komma till makten. Livet var inte lätt i Tyskland på den tiden och jag kan tänka mig att det är lätt att följa den som lovar någonting bättre oavsett vad som krävs för att man ska nå dit. För barnen var världen ganska hemsk då, det gällde att komma på något sätt att livnära sig på och det enklaste var väl egentligen något brottsligt och har man en gång trillat dit så är det svårt att ta sig därifrån. Gängena som Blodsbröder berättar om fungerar precis så. Man har sin trygghet hos gänget, är man med så kan man räkna med att man inte behöver svälta och vad man sen blir tvungen att göra kvittar för det håller svälten stången.

När jag läser den här boken tänker jag automatiskt på TV-serien Berlin Alexanderplatz som visades i Sverige någon gång 2007/2009. Själva stämningen är precis samma och jag kan tänka mig att den här boken skulle kunna bli en en riktigt bra film i samma anda som Berlin Alexanderplatz.

Blodsbröder är lättläst och intressant och en av de få böcker som jag definitivt kommer att läsa om inom ganska snar framtid för den här boken är riktigt, riktigt bra!

Tack Lind & Co för rec.exet!



Blodsbröder finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


onsdag 23 december 2015

Smak: Mat och vin - de bästa kombinationerna

Titel: Smak: Mat och vin - de bästa kombinationerna
Författare: Peter Streijffert
Format: Danskt band
Antal sidor: 128
Förlag: Blue Publishing
Rec.ex

"Upptäck smakernas värld!
Peter Streijffert lotsar dig till smakupplevelser du inte visste fanns. Med hundratals vinprovningar och matkurser i ryggen berättar han på ett avslappnat och ledigt sätt hur du väljer de bästa vinerna till den mat du vill äta, oavsett om det är vardag eller fest.

Härliga lättlagade recept, som till största delen är vegetariska, varvas med insikter om kombinationerna som fungerar - smakerna du alltid kommer att lyckas med."

-------------------------------

Den som känner mig vet att jag älskar matlagning och vet att jag är oerhört svag för kokböcker - jag har ju t o m en speciell bokhylla i köket bara för kokböcker. Och kokböckerna står inte där bara för syns skull utan de används flitigt, både för inspiration och för att prova något nytt som sedan kanske införlivas i vår meny...

December är egentligen sämsta möjliga månad för mig att läsa kokböcker, under den månaden är jag helt inriktad på julmat: jag planerar julmat, lagar julmat och till slut, äter julmat. Men såklart kan det också vara bra att förbereda för vad man ska laga efter jul- och nyårshelgerna. Efter att ha frossat i skinka och en hel masa onyttigheter så är det nog på sin plats att äta lite lättare och nyttigare, och det är där som Peter Streijfferts bok kommer in.

Inte nog med att boken innehåller en hel massa intressant om smaker men den innehåller också många bra recept. De flesta av recepten är vegetariska och det passar mig bra. Min man är inte så begiven på vegetariskt men de flesta av rätterna verkar gå att kombinera med någonting "köttigt" för att också fungera för dem som inte vill ha någonting helt vegetariskt.

Smaker och hur man kombinerar både smaker och viner med olika maträtter är bra att kunna läsa sig till (och senare prova) i Smak: mat och vin - de bästa kombinationerna.

Jag tycker mycket om den här boken och jag lär sitta under julhelgen och plocka ut ett antal maträtter som ska provlagas efter jul.

Tack till Blue Publishing för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Peter Streijfferts hemsida


Smak: mat och vin - de bästa kombinationerna finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON


tisdag 22 december 2015

Lex duplex

Titel: Lex duplex
Författare: Staffan Gullsby
Format: Kartonnage
Antal sidor: 285
Förlag: Visto förlag
Rec.ex

"Sensommar, småstad och ingenting händer. På lokaltidningen råder nyhetstorka. På sjukhuset rullar allt på med det vanliga gruset i maskineriet. Och i pingstförsamlingen planeras väckelsekampanj. Det enda som bryter av tristessen är de bägge ständigt pårökta strulkillarna som blivit ett internetfenomen och som alla har en åsikt om.

Inom loppet av några dagar dör flera personer till synes utan koppling till varandra. Eller finns det en sådan. Vad är bara slumpmässiga samband och vad är orsakssamband?
Kirurgen Sebastian Ekberg finner sig stående mitt i händelserna och känner att han måste få svar. De enkla förklaringarna förefaller vara just för enkla. Drivkraften är en intuitiv känsla som delvis kolliderar med hans annars så vetenskapligt grundade förhållningssätt. Motviljan att påminnas om en frikyrkomiljö han sedan mer än tjugo år har lämnat får stå tillbaka för nyfikenheten att ta reda på hur allt hänger ihop.
Tillsammans med IT-teknikern Marie Bergström ger han sig ut på en jakt efter sanningen, trots att omgivningen inte visar sig från sin bästa sida."

-----------------------------
Jag fick ett mail från Staffan Gullsby som undrade om jag skulle vara intresserad av ett rec.ex av Lex duplex. Och självklart var jag det, kombinationen sjukhus, frikyrka och ond bråd död kunde jag bara inte motstå! Lex duplex är Staffan Gullsbys första roman och det gjorde boken extra intressant för mig.

Det var lite segt att komma igång med boken men ju längre jag kom desto bättre flöt det på. Det märktes ganska direkt att författaren var mycket bekant med sjukhus och vad som händer inom vården. Det finns där ett litet, men förståeligt, problem. Det är lätt hänt att man använder en del fackspråk när man är van vid att folk runt omkring en förstår det, men den vanliga läsaren kan nog ha svårt med en del uttryck i den här boken.

 När det gäller pingstförsamlingen och karaktärerna där fick jag också känslan av att det var nånting som författaren var väl bekant med och den världen/miljön hade jag gärna velat veta mer om.
Och vad författaren tycker om journalister och tidningsvärlden går inte att missta sig på. Och den kritiken håller nog de flesta med om.

När jag kommit ungefär halva boken känns det som att det är någonting som jag känner igen och jag kommer ganska snabbt på vad det är - för ett par år se läste jag en bok som jag upplevde på samma sätt som den här. En författare som har så mycket att berätta att det skulle räcka till flera böcker men som väljer att försöka klämma in allt i en enda bok. Min upplevelse är att de tre huvudlinjerna, sjukhuset/vården, frikyrkomiljön och tidningsvärlden/journalistiken, var och en hade hade för mig gärna fått vara i egen bok så att man kunde gått in mer på djupet på varje del istället för att bara behöva skumma lite på ytan.

Själva krimnalgåtan var klurig och faktiskt så slutade den väldigt överraskande, vilket alltid är ett plus när det gäller mig, jag tycker om när allt inte är förutsägbart.

Jag ser fram emot fler böcker av Staffan Gullsby för han har mycket att berätta och gör det bra.

Lex duplex finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok



söndag 20 december 2015

Käraste Herman: rasbiologen Herman Lundborgs gåta

Titel: Käraste Herman: rasbiologen Herman Lundborgs gåta
Författare: Maja Hagerman
Format: Inbunden
Antal sidor: 404 sidor
Förlag: Norstedts förlag
Rec.ex

"Läkaren och professorn Herman Lundborg blev 1922 chef för Statens rasbiologiska institut i Uppsala. Under en tid i början av 1920-talet var Sverige världsledande på området, och det rasbiologiska tankegodset var allmänt accepterat. Forskarvännerna i Tyskland, som senare skulle bli inflytelserika rasexperter och dela ut dödsdomar i Tredje riket, blickade avundsjukt över Östersjön.
I den första boken om Herman Lundborgs liv berättar Maja Hagerman om forskningsgåtorna han trodde sig lösa, men också om människorna han mätte under arbetet med sina undersökningar, inte minst kvinnorna. Vi får följa honom från det att han i juni år 1913 ger sig av norrut på den första av många resor till Lappmarken. Han mäter, fotograferar, samlar och jämför utseenden. Klassificerar alla han möter i högre och lägre raser. Han talar hotfullt om rasblandningens degenererande effekter men får i hemlighet barn med en kvinna av "fel typ".
Han var mannen som åtog sig ett storslaget uppdrag: att "rädda det svenska folket"."

-----------------------------

Käraste Herman: rasbiologen Herman Lundborg gåta var nominerad till Augustpriset 2015 i skönlitteraturklassen och den är en av de böcker jag valde när jag blev erbjuden av Pronto Communications några av de Augustnominerade böckerna. Ämnet är ju intressant och aktuellt än idag. Namnet Herman Lundborg hade jag hört förut och visste i stort sett vad han hållit på med men hur omfattande hans "arbete" var och hur han gick till väga.

Samma är det med rasbiologiska institutet - jag visste att det hade funnits men inte att de bedrev verksamhet så långt fram i tiden som de gjorde. Eller att trots att institutet bytte namn, så förblev personalen samma som tidigare, vilket ju medför att den grundläggande ideologin och teorierna ändå levde kvar.

Själva tankegången, att dela upp människor i underlägsna och överlägsna raser är ju skrämmande i sig och att sen tänka på hur bra kontakter Lundborg hade med de "forskare" vars teorier utgjorde grunden för nazisternas rasideologi får mig verkligen att rysa. Att sedan de ledande (inkl Lundborg) också var hycklare som försökte få folk att göra på ett sätt men själva inte efterlevde sina egna regler är faktiskt ingenting som förvånar mig, så är det ju ofta inom t ex olika trosinriktningar och också inom politiken. För mig blev det här också intressant eftersom det är första gången jag läst att jag faktiskt tillhör en, enligt Lundborg, underlägsen ras...

Tyvärr finns ju lite av det här tänkandet hos en del människor även i dagens samhälle, men har man läst den här typen av böcker så hoppas jag att fler inser att det här tankesättet  inte kan tillåtas sprida sig mer. Käraste Herman: rasbiologen Herman Lundborgs gåta är en tankeväckande och därmed viktig bok!


Mer info om författaren och hennes böcker finns på Maja Hagermans hemsida




Käraste Herman finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok



torsdag 17 december 2015

Chevalier

Titel: Chevalier
Författare: Amanda Tartt
Format: E-novell
Antal sidor: 34
Förlag: HOI förlag
Rec.ex

"Med ett visst besvär drog hon upp den tajta klänningen en aning och sänkte sig på huk. Om hon skulle nå fram till skrevet skulle hon behöva sätta sig bekvämare, på knä precis som han sagt. Hon kunde säga nej när hon ville, men hon ville inte. "Knyt upp snörena och ta av mig skorna" Utan ett ord löd hon hans befallning. "Och nu strumporna" Hon tvekade inte, ju mer naken hud hon fick se av honom, desto kåtare blev hon. Och hon blev inte besviken."

-------------------------------


Chevalier är den tredje av Amanda Tartts erotiska noveller. Jag har haft förmånen att läsa de föregående två, Choklad och Champagne DP, som jag tyckte var bra så jag hade höga förväntningar inför den här tredje.

Jag tyckte att Choklad var bra och att Champagne DP bättre och jag måste nog säga att Chevalier är bäst av dessa tre. Den här författaren vet hur kvinnors fantasier fungerar och hon lyckas förmedla det fantastiskt bra i text.

Precis som Tartts andra noveller är Chevalier sexig och riktigt, riktigt het! Det kan vara riktigt spännande att åka på semester till Paris!

Jag ser fram emot att se vad Amanda Tartt kommer med nästa gång och jag hoppas verkligen att det inte dröjer alltför länge.

Mer info om författaren och hennes noveller finns på Amanda Tartts blogg

Mina recensioner av Amanda Tartts två andra noveller

Choklad
Champagne DP

Tack till Amanda Tartt för rec.exet!

Chevalier finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON













lördag 12 december 2015

Familjerna på Cavendon Hall

Titel: Familjerna på Cavendon Hall
Författare: Barbara Taylor Bradford
Format: Inbunden
Antal sidor: 447
Förlag: HarperCollins Nordic

"Cavendon Hall - familjegodset i Yorkshire i England har varit släkten Inghams egendom i flera hundra år. Familjen Swann har varit tjänare på godset nästan lika länge. Sida vid sida har de delat glädje och sorg, hemligheter och skandaler.

Första världskriget är i annalkande och familjerna ställs inför utmaningar de aldrig kunnat föreställa sig. Relationerna sätts på prov, lojaliteter betvivlas och hemligheter kommer upp till ytanj. När ovissheten om framtiden är som störst är en sak säker: familjerna kommer aldrig mer vara desamma."


---------------------------------

Den här boken och uppföljaren Kvinnorna på Cavendon Hall vann jag i en utlottning hos Västmanländskan för ett tag sedan.

Jag har säkert läst något av Barbara Taylor Bradford tidigare men vilken bok det var kan jag inte komma ihåg. Men det jag vet är att jag haft en period då jag läste många "familjesagor" av den här typen. Och när jag läser Familjerna på Cavendon Hall påminns jag om varför jag älskade att läsa dem!

På omslaget står det "En strålande familjesaga för Downton Abbey-fans", men eftersom jag tittar väldigt lite på TV och alltså inte har sett mer än ett par enstaka avsnitt av den serien så vet jag inte hur väl det stämmer. Men det har funnits en serie tidigare som jag följde, "Herrskap och tjänstefolk" och jag påminns absolut om den serien när jag läser den här boken.

Jag är väldigt förtjust i persongalleriet där de flesta av de båda släktena Ingham och Swann är lätta att komma in på livet och också komma ihåg. Kvinnorna i Swannfamiljen är ändå mina favoriter, de är starka, lojala och driftiga och utrustade med ett rejält lass av sunt förnuft.

Och visst är det en familjesaga och det är det som gör att man fastnar direkt - det är nånting alldeles speciellt att få följa två familjers historia genom med- och motgång.

Familjerna på Cavendon Hall är en riktig bladvändare och man blir sugen på mer så fort man läst den färdigt. Vilken tur att jag kan sätta igång med nästa del, Kvinnorna på Cavendon Hall, direkt!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Barbara Taylor Bradfords hemsida

Familjerna på Cavendon Hall finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus  Inbunden/E-bok
CDON  Inbunden/E-bok




torsdag 3 december 2015

Tillbaka till Hope River

Titel: Tillbaka till Hope River
Författare: Patricia Harman
Format: Inbunden
Antal sidor: 425
Förlag: Historiska Media
Recensionsexemplar

"Sjuksköterskan Becky Myers oroar sig för sin arbetsgivare, doktor Blum. Det senaste året har han förlorat sitt hus, sin praktik och sin hustru. Och nu verkar han även ha mist förståndet. I hopp om att Blum ska bli frisk återvänder de till det lilla samhället Hope River, där gemensamma vännen och barnmorskan Patience Murphy bor.
I Hope River möts de av fattigdom och arbetslöshet. Behovet av en sjuksköterska är skriande, och Becky kämpar för att skaffa mat på bordet och tak över huvudet.
Med stor mänsklig värme skildras livet i den avlägsna dalgången, hur Becky försöker återuppväcka doktor Blums livsgnista - och samtidigt sin egen tro på kärleken."

-----------------------
Jag läste Barnmorskan i Hope River för drygt två år sedan och när jag nu fick den här boken i hand så undrade jag såklart hur mycket jag skulle komma ihåg från första boken. Självklart hade en del detaljer fallit i glömska men faktiskt så kom jag ihåg händelserna i den boken tillräckligt bra för att slippa gå tillbaka och kolla upp något. Och den där trygga, mysiga känslan från första boken infann sig också omedelbart.

Tillbaka till Hope River är en fristående fortsättning på Barnmorskan i Hope River. Den sammanhållande länken är det lilla samhället Hope River och en del av karaktärerna i berättelsen, t ex barnmorskan Patience Murphy. Becky var med tidigare också men då stod inte hon i centrum av handlingen som här.

Trots att händelserna tilldrar sig under den Stora depressionen i USA då folk var fattiga och fick verkligen slita för att klara sig så är det här en varm berättelse om hur hela samhällen svetsas samman under svåra tider och hur människor ställer upp för varandra när allt är som svårast.

Tillbaka till Hope River är en av dessa böcker som man mår bra av långt efter att man läst klart boken. Boken är lättläst och den känns precis lika äkta och trovärdig som Barnmorskan i Hope River. Det här är en riktig feelgoodroman som lämnar en varm och mysig känsla efter sig !

Tack Historiska Media för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Patricia Harmans hemsida

Tillbaka till Hope River finns att köpa hos t ex

Adlibris  Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok

onsdag 2 december 2015

Hälsning från de döda

Titel: Hälsning från de döda
Författare: Stuart MacBride
Format: Inbunden
Antal sidor: 415
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Medierna kallar honom "Födelsedagsfiraren". Han har kidnappat flickor i många år - alltid när de ska fylla tretton. Därefter skickar han födelsedagskort till deras familjer som visar hur han långsamt torterar flickorna till döds.

För fem år sedan försvann kriminalinspektör Ash Hendersons dotter Rebecca. Ett år senare kom det första kortet. Men Ash har alltid hållit det för sig själv. För om sanningen kommer fram lyfts han bort från utredningen, och då kan han inte ge Rebeccas mördare det helvete han förtjänar..."

------------------------------------

När jag läste baksidestexten så hade jag på känn att den här boken skulle vara ganska så läskig. Och jag hade rätt!

Själva berättelsen är både läskig och spännande när man får följa hur flickor blivit/blir kidnappade och ännu mer fruktansvärt blir det med de detaljerade beskrivningarna på hur flickorna blir torterade och dödade.
Jag identifierade i ganska tidigt skede en person som nog kunde ha med brottet att göra och hade också flera andra misstänkta. Och när jag började närma mig slutet så förväntade jag mig faktiskt ett, för den här typen av böcker, vanligt slut men här lyckades författaren överraska mig, det var definitivt inte ett traditionellt slut.

Jag brukar ju inte gilla huvudpersoner som har en massa privata problem som man ibland fokuserar mer på än på själva brottet och brottsutredningen, men här ger dessa problem istället en bra bakgrund till hur Ash Hendersons fungerar som person. Att han själv sedan också har en personlig koppling till brotten han utreder ökar bara spänningen. Än en gång har jag alltså fastnat för en "hjälte" som inte bara är "god" utan mer rör sig i gråzonen mellan ond och god.

Den här första boken om Ash Henderson är så bra att jag blir nyfiken på författarens tidigare serie om Logan McRae. Och självklart hoppas jag att nästa bok om Ash Henderson kommer snart så jag kan få läsa den också.

Tack till HarperCollins Nordic för rec.exet!


Mer info om författaren och hans böcker finns på Stuart MacBrides hemsida


Hälsning från de döda finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


söndag 29 november 2015

Glaskroppar

Titel: Glaskroppar
Författare: Erik Axl Sund
Format: Pocket
Antal sidor: 381
Förlag: Pocketförlaget

"En självmordsvåg sköljer över Sverige. Runt om i landet tar unga människor livet av sig på de mest makabra sätt. De de har gemensamt är ett djupt intresse för enmansbandet Hunger.
Simon lever sitt liv någonstans i samhällets periferi. Han tillbringar dagarna i sin nedgångna lägenhet på Söder i Stockholm med att skriva och ordna konserter.
Vikarierande kriminalkommissarien Jens Hurtig utreder de brutala självmorden. I de dödas ägo har man funnit gamla kassettband, hemmainspelade blandband från mitten av 1980-talet, som alla visar sig ha tillhört en och samma person. Vad har hon med de döda ungdomarna att göra?"

-----------------------------
Den här boken hade jag hört mycket positivt om så jag köpte den när den kommit ut som pocket. Och jag läste tidigare trilogin Victoria Bergmans svaghet och tyckte den var helt OK så det passade ju bra att köpa första boken i den nya serien Svart melankoli.

Tyvärr tror jag att jag hade lite för höga förväntningar på den här boken för jag blev faktiskt lite besviken. Berättelsen är väldigt dyster och svart och jag har faktiskt lite svårt för  när en bok är sådär genomgående svart, speciellt när jag inte fattar sympati för någon av personerna i boken. Den enda möjliga här som det vore tänkbart att jag kunde tycka bra om är kriminalkommissarie Jens Hurtig men jag tycker inte jag riktigt kommer honom in på livet tillräckligt mycket för att varken tycka om eller ogilla honom, jag är faktiskt bara likgiltig när det gäller Hurtig.

För mig känns boken lite seg och virrig och även om självmord såklart är otäckt så saknar jag lite spänning i boken, att berättelsen är mörk och pessimistisk räcker inte riktigt för mig.

Så jag kommer nog inte att fortsätta den här serien utan nöja mig med att ha läst den här första delen.

Glaskroppar finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket


lördag 28 november 2015

Bli som folk

Titel: Bli som folk
Författare: Stina Stoor
Format: Inbunden
Antal sidor: 211
Förlag: Norstedts förlag
Recensionsexemplar

" Där är Sandra som säger sig också ha glömt ett lik. Där är Gun med sin älskare, och sedan barnbarnet hans, som tar över Zündappen och kanske mer än så. Och där är Fresias pappa som har vitt pannband och gärna jämför fingrar och tår. Vad gör en blå wunderbaum utan snöre i en gäddas mage? Vem gör de riktiga björnspåren i dikesleran? Och vad händer egentligen under brunnslocket?"

-----------------------------



Bli som folk är Stina Stoors debutbok och var nominerad till Augustpriset 2015 i skönlitteraturklassen. Under det här året har jag läst mer noveller än under de senaste 10 åren innan dess. Så när Pronto Communications erbjöd mig några av böckerna som nominerats till Augustpriset så var självklart att jag skulle välja den här. Bli som folk består av nio noveller som tilldrar sig i Västerbotten och även det slog an en sträng hos mig, jag är ju själv norrifrån.

Stoor beskriver med få ord och raka meningar hur livet i en liten ort uppe i norr kan te sig. Hon berättar på ett sätt som gör att jag känner den där doften av pors och skvattram. Man hör och känner hur det slaskar när man trampar omkring där på myren. Och det är inte bara miljöbeskrivningarna som jag fastnar för utan också beskrivningarna av människorna däruppe - allt det bara skriker "hem" i mitt huvud, trots att jag från början kommer från andra sidan Bottenviken. Jag är också väldigt förtjust i de dialektala inslagen, de ger novellerna trovärdighet och en extra dimension.

Bli som folk var alltså nominerad till Augustpriset 2015 och det är den absolut värd! Jag ser verkligen framemot att författaren kommer ut med fler böcker.


Bli som folk finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


torsdag 26 november 2015

Allt som glimmar

Titel: Allt som glimmar
Författare: Terese Marvelin
Format: Häftad
Antal sidor: 174
Förlag: Marvelin Förlag
Recensionsexemplar

"Cornelia har ett fint jobb med en skrytsam lön. Hon arbetar tätt ihop med sin bästa vän och hon är upp över öronen förälskad i Jonas. Hon ser fram emot att gifta sig med honom. Bröllopet ska dessutom, helt i enlighet med hennes önskemål, ske i Skottland. Allt känns verkligen perfekt.

Men ett slumpartat möte med den äventyrliga och fascinerande Alec förändrar allt. Cornelias trassliga bakgrund gör att hon identifierar sig med Alec och hans bohemiska livsstil men lögner föder lögner och situationen blir snabbt ohållbar.

Med det stundande bröllopet har hon inte mycket tid på sig att reda ut hur hon egentligen vill leva resten av sitt liv"

---------------------------

Jag fick en förfrågan från författaren ifall jag ville ha ett recensionsexemplar av hennes senaste bok som skulle komma ut i november.Trots att jag då ännu inte visste hur hög rec.ex-högen skulle se ut då så tackade jag ja. Inte nog med att rec.tiden var väldigt generöst tilltagen, men jag är väl medveten om att jag ofta behöver nånting lite mer lättsmält mellan andra böcker och Marvelins bok skulle vara feelgood. Perfekt! Och det visade sig att jag hade rätt, den här boken var verkligen välkommen när den damp ner i brevlådan.

Jag tycker om huvudpersonen Cornelia och förstår faktiskt att hon blir småförtjust i Alec - jag är själv smått svag för "bad boys" - speciellt som Jonas känns nästan för präktig, stabil och därmed lite tråkig. Jag tycker också att det är kul att huvuddelen av berättelsen utspelar sig i Skottland. Av någon anledning har jag alltid varit smått fascinerad av det landet och skulle mer än gärna åka dit.

Allt som glimmar är en trevlig, lättläst bok som är perfekt att läsa när man myser i soffan efter en hård arbetsdag.

Jag ser fram emot fler böcker av den här författaren.

Tack Terese Marvelin för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Terese Marvelins hemsida


Allt som glimmar finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/E-bok
Bokus Häftad/E-bok
CDON E-bok



onsdag 25 november 2015

Döden som diktator

Titel: Döden som diktator
Författare: Mark Greaney
Format: Inbunden
Antal sidor: 630
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar

"En före detta CIA-agent knivmördas i Vietnam och ett blodstänkt paket med falska pass leder spåren till den tjeckiska regeringen. Samtidigt börjar rykten florera om att Nordkorea upptäckt en gruvfyndighet som ger dem möjlighet att finansiera kärnvapen.

Under ledning av Jack Ryan Junior börjar den amerikanska underrättelsetjänsten Kollegiet samla information om vad som visar sig vara en världsomspännande terrorkonspiration.

Men den unge nordkoreanske diktatorn har ytterligare en plan som ska säkerställa att hans dröm om en kärnvapenmakt infrias - att döda president Jack Ryan"

-----------------------------
Döden som diktator är den första Jack Ryan-boken som skrivits och getts ut efter Clancys död. Jag har läst ett antal av Tom Clancys böcker och har självklart varit lite nyfiken på hur böckerna skulle utvecklas nu efter att Tom Clancy själv är borta (avled 2013) och Mark Greaney fått överta och fortsätta att skriva om Jack Ryan. Visserligen skrev Greaney några av böckerna tillsammans med Clancy, men varje författare har ju sitt eget sätt att skriva och det borde börja lysa igenom vid något tillfälle.  Och det är precis det som händer med den här boken tycker jag.

När Tom Clancy själv var med och skrev böckerna (han hade ju medförfattare i ett antal böcker) kunde böckerna ibland vara rätt så rejält tunglästa - det var mycket politik och långa utläggningar om internationell politik.  I Döden som diktator tycker jag att man märker redan efter 10-20 sidor att Greaney nu helt övergett Clancy-stilen och skriver nu på sitt eget sätt. Det är mer action och spänning och mindre politik. Självklart finns också politiken där men den har inte längre en lika framträdande roll som när Clancy själv var involverad i skrivandet av serien om Jack Ryan.

Det har också skett en generationsväxling - det är inte längre Jack Ryan själv som är huvudpersonen utan hans son, Jack Ryan Junior, har fått överta actionhjältens roll.

Tom Clancy sågs ofta som ett slags orakel när det gäller internationell politik och i sina böcker lyckades han ett antal gånger förutspå kommande händelser i världspolitiken. Det lär tyvärr inte Greaney klara av. Däremot tycker jag nog att han lyckats utomordentligt väl med att ta över Jack Ryan (både Senior och Junior) som huvudpersoner och få ihop en väldigt intressant och fartfylld spänningsroman. Jag tyckte faktiskt så bra om den här boken att jag blir nyfiken på de andra böcker som Mark Greaney skrivit.

Tack Bokmark förlag för rec.exet!

Mer info om Tom Clancy finns på hans officiella hemsida

Mer info om författaren finns på Mark Greaneys hemsida


Döden som diktator finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


söndag 22 november 2015

Från ABBA till munkarna i Laos

Titel: Från ABBA till munkarna i Laos
Författare: Ewa Wigenheim
Format: Inbunden
Antal sidor: 254
Förlag: Bladh by Bladh
Recensionsexemplar

"Många har försökt. Men det var Ewa som lyckades övertala ABBA till att säga ja till ett museum till deras ära.

Några har kallat det en av pophistoriens största bedrifter. Detaljrikt och personligt får vi följa med under de tre år då hon och hennes man ägde och skapade konceptet ABBA the Museum. En omtumlande tid då prestation stod i fokus.

Men så förändras världen. På målsnöret får de sälja sitt livsverk. En depression och skilsmässa senare reser sig Ewa i en ny idé. Hon behöver hitta tillbaka till sig själv igen. Det blir en resa till Laos och ett arbete med buddhistiska munkar. Där får hon distans till västvärldens prestationskrav och lär sig vari livets äkta värde ligger."

-----------------------------

Det var först när jag blev tillfrågad om jag ville läsa den här boken som jag kom underfund med vilken effekt ordet ABBA har på mig. Förnuftet försökte påtala att jag hade en hel massa andra rec.ex som måste läsas och att jag faktiskt inte hade tid. ABBA vann och jag tackade ja till att få läsa boken och det har jag inte ångrat.

Jag behövde inte läsa speciellt långt innan jag satt och gapskrattade. Inte för att det hände någonting speciellt roligt just där utan för att jag kände igen människotypen så utomordentligt väl. I princip en typ A-personlighet  som lider av "duktig-flicka"-syndrom, det är ju jag det! Att läsa om en annan likadan person får mig faktiskt att ännu bättre förstå hur lätt det är att hamna i den sitsen. Det värsta är väl att det är ofta när man gör sånt som man älskar som man är benägen att köra slut på sig själv eftersom allt man gör är så otroligt givande och belöningen är de resultat man uppnår. Vad man samtidigt riskerar att förlora på vägen är ingenting man ens reflekterar över.

Det är intressant att läsa om själva grundidén med ABBA-muséet men ännu mer intressant är det att läsa om Ewa Wigenheims livsresa. Boken är lätt-och snabbläst och intressant och den manar till lite funderingar kring det här med prestation, prestationsångest och hur viktigt det är med balans i livet.

Från ABBA till munkarna i Laos är en sk digital pop-up-bok. Genom att ladda ner en app kan man få en digital författarpresentation samt se och höra en del material när man är inne i boken. Hur man gör finns det instruktioner till i boken. Självklart behöver man inte använda sig av den här möjligheten utan kan läsa boken som den är, men det kan ju vara roligt att också se ytterligare material.

Jag kan tänka mig att det här med digital pop-up är en lite rolig grej för många läsare. Tyvärr fungerade inte appen speciellt bra för varken vår surfplatta eller mobilen. Vi lyckades se och höra ett av inslagen, men sen ville inte appen vara med längre och då struntade jag faktiskt i resten av inslagen .Det räckte så bra med boken.
Tack Ewa Wigenheim för rec.exet!

Mer info om författaren finns på Ewa Wigenheims hemsida


Från ABBA till munkarna i Laos finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok

tisdag 17 november 2015

Gudar & monster

Titel: Gudar & monster
Serie: Önskemånglarens dotter, del 3
Författare: Laini Taylor
Format: Inbunden
Antal sidor: 586
Förlag: Bazar förlag
Recensionsexemplar

"Det var en gång en ängel och en djävul som pressade sina händer mot sina hjärtan, och med detta utlöste de apokalypsen

Två världar på väg mot ett till synes oundvikligt, våldsamt krig. Genom riskfyllda villfarelsekonster har Karou tagit kontroll över kimärernas rebellarmé och föresatt sig att styra den bort från hämndens återvändsgränd. Framtiden vilar på hennes axlar.

När änglarnas brutale kejsare för in sin armé i människornas värld förenas slutligen Karou och Akiva - inte i kärlek, men i en bräcklig allians mot deras gemensamma fiende. Det är en skruvad version av den dröm de en gång närde, och de börjar hoppas att det kan leda till en väg framåt för deras folk. Och, kanske, för dem själva.

Men än värre hot siktas i fjärran...är Karou och Akiva starka nog att stå fast bland gudar och monster?"

------------------------

Den här boken har jag verkligen väntat på och längtat efter! Jag tokälskade Mörk ängel och Blod & Stjärnstoft så det har varit nästan olidligt att behöva vänta i ett helt år på avslutningen. Och äntligen kunde jag nu börja läsa den.

Jag undrade lite om jag skulle ha hunnit glömma en del men det var inga problem, så fort jag började läsa kom allt från de tidigare böckerna tillbaka.

Persongalleriet är självklart i princip samma som i de två andra böckerna men i den här sista delen har Liraz fått en lite mer framträdande roll och det gillar jag - det är faktiskt riktigt rörande att följa hennes utveckling. Karou och Akiva har jag gillat ända sedan första början och det har inte ändrats. Elizas roll i det hela knyter ihop en del av de trådar som jag känt hängt lösa.

 I Gudar & monster får man också bakgrunden - hur Eretz kom till, vad som ligger bakom motsättningarna mellan kimärer och änglar osv osv och det är nånting som jag faktiskt längtat efter att få veta.

Eftersom jag, trots allt, är nybörjare på det här med fantasy, så har jag funderat lite på vad det är som gör att jag förälskat mig så totalt i den här trilogin och jag har kommit fram till att det nog är blandningen mellan vår värld och fantasivärlden, och att det finns både människor och fantasifigurer med i persongalleriet.

600 sidor bara flög förbi! Och det känns nästan vemodigt nu att trilogin är färdigläst! Men å andra sidan så lär jag komma igång med en omläsning desto snabbare. För den här trilogin vill jag läsa om  snarast möjligt så att jag kan läsa alla tre böckerna direkt efter varandra utan att behöva vänta ett år mellan varje. Och det här säger mycket om hur mycket jag tycker om Laini Taylors trilogi, det är nämligen ytterst sällan jag läser om böcker. Och jag hoppas verkligen Laini Taylor kommer snart med en ny serie för den tänker jag i sådana fall se till att läsa direkt!

Har du ännu inte läst Laini Taylors böcker om Karou och Akiva så är det dags nu! LÄS DEM!



Tack till Bazar förlag för rec.exet!

Mina recensioner av de tidigare delarna i trilogin

Mörk ängel
Blod & Stjärnstoft


Mer info om författaren och hennes böcker finns på Laini Taylors blogg







Gudar & monster finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON