onsdag 24 augusti 2016

Ängeln vid din sida av Rita Simu

Titel: Ängeln vid din sida
Författare: Rita Simu
Format: Kartonnage
Antal sidor: 247
Förlag: Barents Publisher
Recensionsexemplar

"Det är oktober 1944 i Tornedalen. Byarna på den finska sidan om Torne älv ligger ödelagda sedan tyskarna bränt ner all bebyggelse och människorna blivit evakuerade till Sverige.
Marja som drömt om en egen gård tillsammans med Pekka , får överta mormors lilla stuga och blir kvar i hembyn. Mormor var synsk och Marja har också fått gåvan. Hon har svårt att förstå vad det innebär, tills en dag...
Leena får plats som hembiträde i Stockholm. Systrarna lever skilda liv, men deras öden sanmanflätas mer och mer.
Kamraterna Antti och Pekka har återvänt från kriget. De brottas med fasansfulla minnesbilder och Pekka har även blivit kroppsligt skadad. Kan de unga männen någonsin återgå till ett normalt liv?
När två tiggarbarn från Finland knackar på dörren en jul är det ingen som anar vilken betydelse de kommer att ha för familjen.
Kriget är över. Hur tas freden emot?

------------------

Ängeln vid din sida är en fristående fortsättning på Dit vägen leder. På ett sätt ville jag inte sätta igång att läsa den här boken för då skulle den sedan vara utläst och jag jag ville ju ha den att se fram emot. Men samtidigt hade jag ju väldigt höga förhoppningar och kunde knappt bärga mig tills jag äntligen kunde öppna boken och sätta igång. Och så var jag ju också tvungen att ta hänsyn till min man, som, direkt han såg boken, sa åt mig att han ville läsa den direkt efter mig (han fastnade nämligen lika mycket som jag för Dit vägen leder).

Precis som med första boken, transporteras jag direkt tillbaka till min barndom när jag börjar läsa. Rita Simu har lyckats fånga och beskriva varje speciell doft,ljud och smak så väl att man känner dom som om man verkligen var på plats. Och jag måste medge att jag blev så enormt sugen på rieska att maken fick till uppgift att så snart som möjligt skaffa hem en påse. Som tur var så fick vår närmaste ICA-butik in en sändning bara några dagar därefter så jag kunde få njuta av en bit medan jag läste vidare.

Jag slås av den speciella gemenskapen däruppe på båda sidor av älven, hur man utan problem umgås och hjälper varandra utan att bry sig om gränser, nationalitet och/eller livsförhållanden, behöver någon hjälp så ställer man upp oavsett vem det är utan att göra så stor affär av det hela. Även om jag älskar miljöbeskrivningarna är det Marja och de andra karaktärerna som får mig att verkligen leva in i berättelsen, de är så äkta och levande.

För mig är Rita Simus förmåga att berätta mycket speciell, det är väldigt få böcker som får mig att leva mig in i handlingen så totalt som de här böckerna gör.  Ängeln vid din sida hamnar också bland Årets favoriter och jag kommer med all säkerhet att läsa böckerna om livet i Tornedalen om och om igen, och jag vet att min man också kommer att göra det.  Jag hoppas verkligen att fler upptäcker dessa böcker för jag vet att de kommer att älska dem lika mycket som jag gör!

Tack Rita Simu för rec.exet!


Min recension av första boken

Dit vägen leder



Ängeln vid din sida finns att köpa hos t ex

Bokus Inbunden
Barents Publisher








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar