fredag 14 juni 2013

The Age of Miracles/En tid för mirakel

The Age of Miracles/En tid för mirakel av Karen Thompson Walker

"Jordens rotation har plötsligt blivit långsammare och ingen vet varför. Varje dygn blir längre och längre - dagarna och nätterna får fler minuter och timmar. Är världen på väg mot en katastrof?

I detta tumult lever tolvåriga Julia tillsammans med sina föräldrar och två katter. Som alla andra i hennes ålder känner hon en viss osäkerhet när det gäller vänner, inte minst killar. Det är inte heller alltid så lätt att bli förstådd av sin familj. Och hur ska man kunna se framåt när livet på jorden blir allt mer overkligt? Snart visar naturen tydliga tecken på att något är allvarligt fel. Gravitationen avtar, fåglarna dör - går det att rädda livet på jorden?"

--------------------------------

Hur ofta är det inte att man säger "Jag skulle behöva x timmar till per dygn för att hinna med allt!"? I alla fall har jag sagt det ganska ofta, både när jag jobbade och faktiskt t o m nu när jag är sjukpensionär och borde ha all tid i världen för allt  jag håller på med. Men man ska nog tänka sig för en extra gång innan man önskar sig de där extra timmarna kom jag underfund med när jag läste The Age of Miracles/En tid för mirakel. Jag tror inte man någonsin ens funderar på vad det egentligen skulle innebära om dygnet blev längre...och längre...och längre. Hur det skulle påverka vår omvärld, miljö och livsstil överhuvudtaget. Och vad som skulle kunna bli resultatet av att tiden sträcktes ut. Inte heller brukar man fundera på vad som skulle kunna orsaka att dygnet förlängdes.

The Age of Miracles/En tid för mirakel väckte en hel del funderingar faktiskt, mycket just för att det som händer i boken känns så verkligt - det skulle ju faktiskt kunna hända!

Jag är jätteglad att jag fick möjlighet att få läsa boken. Tack enligtO! Du hade rätt! Jag gillade boken.

The Age of Miracles/En tid för mirakel finns att köpa hos t ex

Adlibris : engelska svenska
Bokia : engelska svenska
Bokus : engelska svenska
CDON : engelska svenska
Ginza : engelska










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar