fredag 11 juli 2014

Fågelmannen

Titel: Fågelmannen
Författare: Mo Hayder
Format: pocket
Antal sidor: 319
Förlag: B. Wahlströms Bokförlag

"Greenwich, London

På ett skrotupplag i skuggan av Millenniedomen påträffas fem sargade kvinnolik, rituellt mördade och skändade och samtliga börande mördarens egen, morbida signatur. En mördare vars bestialitet chockar till och med de mest härdade inom Londonpolisen.

Kriminalkommissarie Jack Caffery inser snart att han har att göra med en sadistisk galning, en seriemördare som kommer att slå till igen...och igen.

Offren är unga och vinnddrivna kvinnor, sådana som inte saknas i första taget, och det är i de farliga världar där de prostituerade och männen som utnyttjar dem rör sig, som polisen hoppas få upp ett spår.

Plågad av privata demoner ur det förflutna tvingas Jack Caffery in i en frenetisk kamp mot klockan i sin jakt på det monster han döper till...Fågelmannen."


----------------------------------------------------


När jag jobbade så hade jag alltid en bok att läsa med mig på pendeltåget/bussen/T-banan. Och så skulle det vara en deckare som höll mig vaken hela resan till jobbet. Alltså skulle det vara nånting med brutala mord, massor med blod, ev stympningar osv osv och gärna seriemördare. Fågelmannen hade definitivt passat in bland bland de böckerna.

Huvudpersonen kriminalkomissarie Jack Caffery tycker jag är nästintill mesig och jag önskar det var lite mer fart på honom.

Mördaren rör sig i mörka läskiga miljöer och jag är tacksam för att jag inte behöver ge mig ut på kvällen i mörkret precis när jag läst den här boken. Ändå är jag otroligt förtjust i den här typen av böcker, med detaljerade beskrivningar av allt möjligt otäckt, äckligt och skrämmande.

Fågelmannen finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON




2 kommentarer:

  1. Har läst den här, men den var för makaber för att jag skulle gilla den...

    SvaraRadera