Recension: Innan snön faller av Helena Kubicek Boye

Titel: Innan snön faller
Serie: Anna Varga, del 1
Författare: Helena Kubicek Boye
Antal sidor: 331
Förlag: Bokfabriken

"Höstens mörker sänker sig över den mytomspunna rättspsykiatriska kliniken i Säter. Bakom bygnadernas vackra fasader sitter de brottslingar som bedöms vara för sjuka för att kunna avtjäna sitt straff i vanligt fängelse. Den nyutexaminerade psykologen Anna Varga har fått en tjänst vid kliniken i Säter, och lämnar med glädje Stockholmslivet bakom sig.
Den nyfunna glädjen lägger sig dock snabbt. Anna nås av hotfulla meddelanden och en patient hittas snart därefter död. Driven av sin nyfikenhet ger sig Anna ut på en jakt som leder henne bakåt i tiden, då gränsen för sjukt och friskt styrdes av kn och social tillhörighet. Hoten mot Anna blir alt allvarligare och det är tydligt att någon inte vill att hon ska gräva djupare. Vem kan Anna egentligen lita på? Och kommer hon någonsin att få reda på sanningen om vad som försiggår på Säter?"

-----------------

Som motvikt till annat behöver ja ibland läsa någonting riktigt spännande och den här boken lät lovande med tanke på att handlingen tilldrar sig i Säter på rättspsykiatriska kliniken. Det gör inte saken sämre att Innan snön faller är Helena Kubicek Boyes skönlitterära debut och första delen i en planerad serie om Anna Varga.

Anna Varga är en trevlig bekantskap som jag gärna vill lära känna bättre i kommande delar av den här serien, än så länge har man j u bara fått en glimt av hennes personlighet.

Redan det faktum att handlingen utspelar sig på en rättpsykiatrisk klinik gör att man är beredd på en ganska mörk och ödesmättad stämning men tyvärr, jag tycker inte riktigt att författaren fått till det. Det är absolut inget fel på själva berättelsen och den ger en del nötter att knäcka. Vilka är "de andra"? och "Vad finns i rum 55?", men det som saknas är den där stämningen som jag hade förväntat mig. Kanske fick jag lite för stora förväntningar när jag såg namnet Säter. Jag känner inte personligen till Säter förutom att jag faktiskt besökt bekanta som bodde et tag på orten och såg då såklart också anstalten.

Innan snön faller är indelad i korta kapitel vilket gör att boken blir väldigt lätt- och snabbläst. Tyvärr var den inte riktigt så spännande som jag hade förväntat mig med tanke på kopplingen till en rättspsykiatrisk klinik och alla möjligheter som det ger att skapa en kuslig stämning. För mig hamnade den här nu i kategorin "mellanböcker", dvs en bok som jag läser när jag vill "vila" ögonen och tankarna. Innan snön faller är ändå en skönlitterär debut och som sådan är den helt OK och fortsättningen av serien kan bara bli bättre. Med tanke på författarens yrke (psykolog)  lär det finnas mycket att skriva om så jag ser faktiskt fram, emot fortsättningen på den här serien.

Tack Bokfabriken för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Helena Kubicek Boyes websida

Innan snön faller finns att köpa hos t ex