onsdag 18 juli 2018

Hett i hyllan #153


Min dygnsrytm har blivit något annorlunda nu när jag har behövt ordna till så att vi kan "lufta" huset emellanåt. Jag stiger alltså upp vid ca 04.00 - 04.30, öppnar ytterdörren och vädrar så länge temperaturen ute är lägre än temperaturen inne. När de två börjar komma nära varandra (ungefär vid 08.00 - 08.30) så stänger jag igen dörrar och fönster och går och lägger mig.  Idag hinner jag alltså delta i Monikas Hett i hyllan innan jag går och lägger mig

----------------

Den här gången har jag plockat fram en bok som inte är ett loppisfynd


Normalt?: från vansinnesdåd till vardagspsykoser av David Eberhard
Baksidestext:
"Normalt?: Från vansinnesdåd till vardagspsykoser tar avstamp i de vansinnesdåd som skedde under 2003 och som kulminerade med mordet på Sveriges utrikesminister Anna Lindh. Varför kunde man inte förutspå dessa galningars framfart? Vilka är det egentligen som mördar okända förbipasserande på gatan?
I boken resonerar han vem som är farlig för andra och de olika diagnoser människor kan ha. Han studerar också vem som är farlig för sig själv och vem som samhället betraktar som frisk och sjuk."










Den här boken köpte jag 2015 när en av nätbokhandlarna hade ett bra erbjudande.  Samtidigt köpte jag Hur barnen tog makten av samma författare och den har jag läst, men av någon anledning blev den här boken kvar i bokhyllan. Det är säkert många som blir provocerade av det som den här författaren tar upp i sina böcker, men för mig funkar hans tankar och teorier klockrent, så den här boken kommer jag definitivt att läsa.

5 kommentarer:

  1. Spännande och viktigt ämne. Men man kanske måste vara i rätt sinnesstämningar att läsa den.

    SvaraRadera
  2. Är det inte egentligen det som är definitionen (en av dem) av en galning? Att den är omöjlig att förutspå?

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte jag skulle ge mig på att läsa den boken nu i denna värme.

    SvaraRadera
  4. Är han psykolog eller bara självutnämnd tyckare?

    SvaraRadera