torsdag 4 april 2013

Bombay Baby en flickas liv - en dokumentär

Bombay Baby en flickas liv - dokumentär

"Tills för bara några år sedan fanns det tusentals så kallade dansbarer i Bombay med vackra unga flickor på scen. Flickorna tjänade bra med pengar i detta gränsland mellan ärbarhet och prostitution, det vill säga så länge deras skönhet bestod.
En av flickorna på dansbarerna var Leela: ung, vacker och karismatisk. Journalisten Sonia Faleiro följde hennes liv under fem år.
Leela var nitton när Sonia lärde känna henne, då hade hon redan arbetat på en bar i sex år. Hon var stolt över sin skönhet, charmig och begåvad med ett enastående starkt psyke, trots mycket svåra erfarenheter i bagaget - hennes far hade sålt henne till andra män när hon bara var tretton år utan att mamman ingrep.
Leela manipulerar och utnyttjar männen som söker hennes gunst. Ofta handlar det om gifta män som lever i arrangerade äktenskap och aldrig upplevt kärlek. Leela är fräck och ljuger, stjäl av alla och skaffar sig fördelar med hjälp av lögner och intriger."

-------------------------------------------------

Jag måste medge att jag är svag för dokumentärer, dom känns så äkta jämfört med BOATS ("based on a true story"). Alltså är jag redan på förhand positivt inställd till den här boken. Och jag blev inte besviken.

Bombay Baby handlar om nånting som nog de flesta inte vet så mycket om, flickorna i dansbarerna i Indien. Framför allt handlar det om Leela , en av dansflickorna, och hennes liv.  Och jag är totalförälskad i Leela! Vilken livsvilja, vilken livsglädje trots alla motgångar och svårigheter. Man blir helt förundrad över hur Leela tacklar alla svårigheter. En av de saker som jag mest reagerar på är alla övergrepp som sker inom familjen. Sånt hade jag faktiskt inte trott skulle förekomma inom den kulturen.

Jag sträckläste boken och både grät och skrattade. Faleiro har lyckats att på ett fantastiskt sätt balansera mellan svart och vitt - Leelas livsglädje smittar men hennes liv får en att våndas. Det pågår ju många kampanjer just nu med att hjälpa flickor i underutvecklade länder med att få utbildning så att deras liv förbättras så det här handlar ju också om nånting väldigt aktuellt och angeläget. Läs Bombay Baby!

Tack Lind & Co för att jag fick chansen att läsa Bombay Baby!

Bombay Baby finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON
Ginza



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar