måndag 8 april 2013

I det förflutna

I det förflutna av Kate Morton

"Det började med ett brev. Ett brev som hade varit försvunnet i många år...

Edie Burchill och hennes mamma har aldrig stått varandra närs, men när ett brev dyker upp väcks starka känslor till liv. Det gamla brevet har varit på villovägar sedan andra världskriget och nu, femtio år seare, får dess innehåll oerhörda konsekvenser. Edie får veta att mamman som trettonåring skickades från London till ett slott på landsbygden som krigsbarn. Där bodde hon hos familjen Blythe: den märkliga flickan Juniper, hennes äldre tvillingsystrar och fadern Raymond, författare till gotiska romaner. Men vad hände egentligen på slottet?

Eftersom mamman sluter sig som en mussla beger sig Edie till det mystiska Milderhurst Castle för att hitta lösningen på sin mors gåta. Där bor de excentriska systrarna Blythe kvar och Edie dras in i deras tragiska och gripande historia. Men många gamla hemligheter finns gömda på slottet och pockar på hennes uppmärksamhet. Sanningen om vad som egentligen hände i det förflutna har väntat länge nog på att någon ska gräva fram den."
------------------------------------------------------------
Det var på vippen att jag inte köpte I det förflutna. Jag tyckte att omslaget tydde på en "vanlig" kärleksroman  och det var jag inte intresserad av. Men när den nu fanns på rean och jag läste baksidan så tyckte jag att den kanske var värd att prova, har ju inte läst nånting av Kate Morton tidigare.
På något sätt påminner den mig om äldre mysterieromaner. Gammalt engelskt slott med excentriska ägare, familjehemligheter, lite kärlek osv osv, allt finns med. Och jag fastnar totalt, det går inte att sluta läsa. Det här är riktig mysläsning. Och allt får sin upplösning ganska så dramatiskt så småningom. I det förflutna är en sån bok som man bara måste läsa emellanåt, om inte annat så för mysfaktorns skull.

Boken finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON
Ginza






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar