tisdag 21 januari 2014

Orkanen

Titel: Orkanen
Författare: Laurent Gaudé
Format: Inb.
Antal sidor: 159
Förlag: Bazar Förlag

"I New Orleans varnas det för orkan och staden evakueras. Men några måste stanna kvar. De är alla svarta och fattiga, bortglömda av myndigheterna. Den 100-åriga bångstyriga och stolta Josephine, den ensamstående mamman Rose, den desillusionerade oljearbetaren Keanu, fängelsekunden Buckeley och så Pastorn... Deras vägar ska korsas, ibland utan att de vet om det, medan de kämpar mot naturens krafter och förödelsen i en stad där snart bara alligatorerna och vattenliljorna kan överleva. En prisbelönt och suggestiv roman som utspelas under orkanen Katrina som drabbade New Orleans år 2005."

--------------------------------------------

Orkanen är en av dessa böcker som jag har svårt att bestämma mig för om jag gillar eller inte. Å ena sidan är det en berättelse som berör, å andra sidan blir jag emellanåt smått irriterad när jag måste stanna upp i läsningen för att komma underfund med vem det är som berättar i o m att berättarrösten kan ändras mitt på en sida och utan förvarning och utan någon notering om att "nu är det inte längre Rose, utan nu är det Buckley". Boken är annars relativt lättläst och man lär känna karaktärerna väldigt snabbt.

Att det är de mest utsatta, de fattigaste, de av annan hudfärg, som glöms bort, ignoreras, och får klara sig själva bäst de kan, när katastrofen hotar är nog vad som ofta händer, ändå blir jag väldigt illa berörd av det.

Det finns små glimtar av guld i berättelsen som ger hopp om mänskligheten, t ex när de förrymda fängelsekunderna låter bli att ge sig på Rose, men de är ändå ganska få.  När jag läser Orkanen så kommer faktiskt funderingarna "Hur skulle jag själv göra/reagera i en sådan här situation?"

Tack Bazar Förlag för rec.exet!

Orkanen finns att köpa hos t ex







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar