måndag 24 mars 2014

Förskalv/Efterskalv

Titel: Förskalv/Efterskalv
Författare: Sylvia Day
Format: Danskt band
Antal sidor: 315
Förlag: Förlaget Harlequin

"Blanda aldrig affärer och nöjen. Släpp aldrig in politik i sovrummet.

På sätt och vis gjorde jag både och när jag lät Jackson Rutledge bli min älskare. Jag kan inte säga att jag inte blivit varnad.

Två år senare kom han tillbaka och stegade rakt in i en förhandling som jag arbetat hårt med. Under handledning av Lei Yeung, en av de skarpaste affärskvinnorna i New York, hade jag snappat upp ett och annat sedan Jax försvann. Jag var inte längre den unga kvinna han en gång lärt känna, men han hade inte förändrats alls. Till skillnad från förra gången våra vägar korsades visste jag precis vad jag kunde förvänta mig, och hur beroendeframkallande hans beröring kunde vara.

Den inre cirkeln av glamour, sex och privilegier var Jax lekplats - men nu kunde jag spelets regler. I den stenhårda affärsvärlden är det bara en sak som gäller: Håll dina fiender nära och dina före detta älskare ännu närmare..."

--------------------------------

Jag har ju tidigare, när jag läste första delen, För dig blottad,  i Crossfire-serien, skrivit att jag gillar Sylvia Days historiska romaner bättre än de som är förlagda till nutid. JAG TAR TILLBAKA DET MED OMEDELBAR VERKAN! Förskalv/Efterskalv fick mig faktiskt att ändra åsikt helt och hållet, den är precis i min smak och det är mycket jag gillar i den.

Jag tycker om Gianna - hon är varken av den smala "modell"-typen eller den ljuva, mesiga. Hon är lite mullig med både bak och bröst och hon har ett sunt förhållningssätt till mat och redan det här gör att hon känns verklig. Hon är en karriärkvinna, självständig och hela tiden medveten om vad hon gör, hur hon reagerar och vad hon känner. Day har lyckats göra Gianna till en verklig och trovärdig person med både plus- och minussidor (vilket /vilka som är plus och minus är upp till var och en) och som inte är perfekt utan som har sina skavanker precis som vem som helst av oss. Det gör också att det är lätt att identifiera sig med henne och leva sig in i hennes känslor.

Jax är jag lite mer tveksam till -hela hans inställning till Gianna stör mig på något sätt. Och jag blir emellanåt så irriterad på honom och hans "fasoner" att jag skulle vilja ge honom en rejäl smäll. Men han är ju precis den typen av man som man vet inte är bra för en, men som man ändå faller för (vem har inte råkat på såna män och ändå fallit som en fura?).

En av de saker jag gillar med Sylvia Days böcker är att hon har en riktig handling också, det är inte bara het, ångande sex där resten bara är transportsträckor för att komma till nästa sexscen. Men sexscenerna är riktigt heta och en till sak som jag uppskattar är att språkbruket inte riktigt är lika grovt som i många andra böcker i den här genren (jag är inte pryd, men för många k.. och f.... kan få vem som helst att svalna).

Det som jag känner mig lite tveksam till är faktiskt boktiteln. Efter att ha läst den så kan jag förstå hur Day kommit fram till att ha just den titeln, men den känns ändå inte riktigt bra. Och i översättning till svenska så blir den inte precis bättre, snarare tvärtom.

Sylvia Day är en av de författare som gjort att jag faktiskt fått omvärdera den här genren riktigt ordentligt och som gjort att jag numera gillar romance mer och mer. Och Förskalv/Efterskalv är ett bra exempel på vad jag gillar inom genren.

Stort tack till Förlaget Harlequin för rec.exet!

Förskalv/efterskalv finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON (e-bok)
Ginza





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar