tisdag 11 mars 2014

Tematrio - Naturen

I veckans Tematrio vill Lyran att man berättar om tre böcker där naturen (hav, skog, öppna landskap, slätter, öken, djungel osv) ges plats. Det är ok att blanda olika naturteman i svaret

Lyran hade själv under de senaste veckorna läst ett par böcker där havet spelat stor roll och när jag gick igenom mina lästa böcker så märkte jag att jag faktiskt ganska ofta läser böcker där havet är med. Så det blir nog havstema för mig också








Tigerporten av Christina Courtenay där Svenska Ostindiska kompaniets jungfruresa till Kina är en mycket viktig del av berättelsen



Den gamle och havet av Ernest Hemingway 



Vi, de drunknade av Carsten Jensen








18 kommentarer:

  1. Vi, de drunknade har stått i min bokhylla ett bra tag nu. Har dragit mig för att läsa den pga tegelsten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var riktigt bra och lättläst faktiskt, så låt inte tjockkleken skrämma dig!

      Radera
  2. Det var mycket hav här med, men bra trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag märkte helt plötsligt att jag nog har en liten förkärlek för hav även när det gäller böcker

      Radera
  3. Tre bra exempel där havet spelar en stor roll. Jag har hittills bara läst Den gamle och havet, men tycker de andra två verkar intressanta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gamle och havet är ju riktigt, riktigt bra.

      Radera
  4. Nu blev jag sugen på Tigerporten. Skrivit upp den på listan;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var riktigt trevlig att läsa och snart kommer fortsättningen.

      Radera
  5. Har inte läst någon av de här, men vet i alla fall vem Hemingway var (surprice?) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja honom lär man ju stöta på om man är boknörd

      Radera
  6. Jag har inte läst de här böckerna, inte ens Hemingway.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå, hur har du lyckats missa honom?

      Radera
  7. Hemingway har jag många gånger tänkt läsa, men än har det inte blivit av...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra, många av hans böcker är sådana som man kan läsa om och om igen...

      Radera
  8. Jag har inte läst ettan och trean, tack för tips!

    SvaraRadera
  9. Vi, de drunknade minns jag som en fantastiskt fin läsning, jag minns också att det regnade den sommarvecka jag läste den. Tack för påminnelsen - tänk vad en bild på en bok kan väcka minnen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade också Vi, de drunknade jättemycket!

      Radera