måndag 28 december 2015

Målarbok - Art for Mindfullness: Vintagemönster

Titel: Art for Mindfullness Vintagemönster
Antal sidor: 128
Format: Häftad
Tryck: Bildtryck enkelsidigt
Förlag: HarperCollins Nordic
Rec.ex



När jag såg den här boken blev jag intresserad direkt för vintagemönster borde passa mig.Jag tycker om den typen av mönster och att då får färglägga sådant är ju hur perfekt som helst


När jag sen fick boken och bläddrade igenom den så upptäckte jag också flera fördelar med den.


Det finns några bilder med väldigt små detaljer i boken


men gillar man inte eller ögonen inte klarar av så små detaljer så finns också bilder med större ytor att måla



Självklart provade jag också med lite olika pennor för att se om de blöder igenom. Promarker (alkoholbaserade märkpennor) blöder igenom, men de blöder ju igenom det mesta. I bilden nedan har jag använt Staedtler Fineliner, Stabilo88, gelpennor och träfärgpennor. Och vill man använda pennor 


För mig var den här boken perfekt för då kunde jag varva en av de väldigt detaljerade bilderna med dem som hade större färgfält när jag kände att ögonen inte orkade med en massa detaljer

Positivt: Både bilder med små och stora detaljer så man kan välja det man själv vill hålla på med och/eller varva mellan bilderna. Bra papperskvalitet så man kan använda i princip vilka pennor man vill. Bildtryck bara på en sida, på baksidan finns bara ett citat

Negativt: Jag förstod aldrig poängen med de delvis ifyllda sidorna i början av boken även om det stod en typ av förklaring till dem i introduktionen. Jag skulle önska att alla målarböcker hade perforeringar så man kan riva ur sidorna eftersom jag helst använder min ritbräda för bilden jag målar istället för att ha en hel bok öppen framför mig. Som det är nu så måste jag skära ut sidan och det är inte alltid så lätt. Men de flesta behåller nog bilden i boken så då är inte det negativt för dem.n Och att inte ha perforeringar gäller nog för de flesta målarböcker. Det är nog bara Dover Publications/Creative Heaven målarböcker som har perforeringar i många av sina målarböcker.


Jag tycker om den här boken och kommer nog i fortsättningen också att kombinera med att måla en bild med massor av små detaljer med bilder med större ytor.

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!



Art for Mindfullness: Vintagemönster finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar