torsdag 2 maj 2024

Helgfrågan vecka 18: Köporsak

 

Idag har återigen varit en av mina absolut taffligaste och krångligaste dagarna på länge och jag har suttit i telefonköer lit varstans i långa perioder, fått olika svar på samma fråga från olika instanser och känner att nu håller jag helt enkelt på att lacka ur totalt. Alltså väljer jag nu att fokusera på att svara på Mias Helgfråga, där hon den här gången vill veta

Vad får dig att köpa en bok? (Jag menar man kan låna på bibblan istället, men varför äga)

Jag lånar inte på bibblan, har de inte en bok jag vill ha så orkar jag inte ställa mig i kö och vänta på att få den Det är oftast spontanköp det gäller för mig, alltså är det köp som passar bäst för mig. Oftast blir det då antingen någon del i en serie jag följer eller så blir det spontanköp  då det första som lockar en är såklart omslaget, författare, titeln och  sen baksidestexten. Och självklart också priset- köper sällan något som inte är på reapris el liknande. Viktigast är nog baksidstexten. Om den locka så kommer jag nog köpa boken. 

6 kommentarer:

  1. lånar mycket på biblioteket, gratis... och slipper bygga om huset 🙂

    SvaraRadera
  2. Har goda erfarenheter av just spontanköp - något fångar mig och det är ofta "rätt"!

    SvaraRadera
  3. jag litar inte på baksidestexter. brukar läsa dem när jag läst boken och förvåna mig över hur missvisande de är. naturligtvis inte alla, men alltför många.

    SvaraRadera
  4. Spontanköp kan ibland leda till att man hittar någon ny favorit.

    SvaraRadera
  5. Jag lånar inte på bibblan heller tycker det är jobbigt, men när jag blir pensionär får jag väl tänka om.

    SvaraRadera
  6. Har alldeles för mycket böcker och försöker istället göra mig av med dem. Lånar istället, tråkigt nog finns inte allt jag skulle vilja läsa (t.ex. påbörjade bokserier) på biblioteket. Men man får snällt anpassa sig till vad de införskaffar och nöja sig med det. ;)

    SvaraRadera