Idag är det sista chansen för att anmäla sig till utlottningen av Graeme Simsions Projekt Rosie.
Vill du vara med i utlottningen så gå in på Boklystens Facebooksida så hittar du reglerna där.
Anmälningstiden går ut ikväll kl 23.59
tisdag 18 mars 2014
måndag 17 mars 2014
Tematrio - Snyggingar
Det är måndag igen och veckan börjar bra med Lyrans Tematrio. Den här veckan vill Lyran att man berättar om tre böcker med snygga omslag.
Jag har lite favoriter bland mina böcker och valde faktiskt de här tre serierna (så jag visar tre böcker ur tre serier)
Vilhelm Mobergs "broderade"Utvandrarserie
Mehmet Murat Somers Hop-çiki-yaya-deckare
Barnes & Nobles läderinbundna klassikerserie

Jag har lite favoriter bland mina böcker och valde faktiskt de här tre serierna (så jag visar tre böcker ur tre serier)
Vilhelm Mobergs "broderade"Utvandrarserie
Mehmet Murat Somers Hop-çiki-yaya-deckare
Barnes & Nobles läderinbundna klassikerserie

Påmnnelse Utlottning/Tävling
Idag är nästsista dagen att anmäla sig på Boklystens Facebooksida till utlottningen av Graeme Simsions Projekt Rosie. Reglerna kan du hitta på Facebooksidan
Utlottningen är öppen för adresser i Sverige, Norge, Danmark och Finland
Utlottningen är öppen för adresser i Sverige, Norge, Danmark och Finland
söndag 16 mars 2014
En smakebit på søndag
Söndag och dags för En smakebit på søndag som Flukten fra virkeligheten håller.Min smakbit kommer från Havsmannen av Carl-Johan Vallgren som jag hittade på bokrean. Vallgren har jag gillat ända sedan jag läste Den vidunderliga kärlekens historia och som det ser ut nu så kommer jag att gilla Havsmannen också.
Smakbiten kommer från sid 104

"Vad det än var så var det stort. Det måste ha vägt flera hundra kilo. Armarna liknade en människas eller en stor apas, en havsapas om det fanns något sånt, långa och seniga med små händer längst ut. Men lederna var bakåtvända, och det växte simhud mellan fingrarna. Det fanns ett slags naglar också, eller snarare klor, blåsvarta till färgen. Överkroppen var nästan mänsklig, man såg bröst och en mage med något som liknade en navel. Men huden bestod av pansarliknande fjäll som skinnet på en stor ödla. På axlarna växte det hår: långa sträva hårstrån, nästan som hästtagel."
lördag 15 mars 2014
Ur havet stiger vågorna
Titel: Ur havet stiger vågornaFörfattare: Annika Sjögren
Format: Pocket
Antal sidor: 333
Förlag: Ordfront
"Louise Strandberg lever till synes idyliskt med stabilt familjeliv och vackert hus, och hon trivs som rektor på Rosenbäcksskolan i Härnosand.
Men i själva verket är hennes man Christer notoriskt otrogen, hennes jobb slukar all fritid och relationen till dottern Isabelle är minst sagt ansträngd.
Pressad av sina privata problem begår Louise ett ödesdigert misstag och underlåter att anmäla barnmisshandel. När eleven sedan inte dyker upp i skolan hävdar pappan att hans fru lämnat honom och tagit barnen med sig. Eftersom Isabelle samtidigt sticker till Stockholm med sin pojkvän, som ingen i familjen har träffat, skjuter Louise tacksamt problemet åt sidan.
Men vem är pojkvännen egentligen? Och varför svarar Isabelle inte i sin mobil?"
-------------------------------
Gääääsp! Den här var seg ända från första sidan och jag blev trött så fort jag ens lyfte upp boken. Jag blev bara mer och mer irriterad på familjen Strandberg och orkade inte riktigt engagera mig i deras familjeproblem. Louises lilla snedsteg med Torben är bara ett lite lagom snedsteg och Isabelles tonårsrevolt är likaså lite lagom. Det enda som faktiskt får mig att reagera lite är attityden mot barnfamiljen som man misstänker för barnmisshandel. Det är automatiskt mannen i familjen som blir misstänkt, för han är ju utlänning. Det blir lite bättre fart en bit in i boken och jag hoppas på det äntligen ska bli lite spännande. Men nej, när Nicki och Isabelle åker till sommarstugan så stannar allt av igen och det blir segt igen.
Mot slutet, när alla trådarna ska knytas ihop går det sen med så rasande fart att man knappt hänger med och jag får stanna upp flera gånger för att gå igenom händelsekedjan igen för att få rätsida på allt.
Nej, det här var definitivt inte en bok för mig men kanske den funkar bättre för någon annan
Ur havet stiger vågorna finns att köpa hos t ex
Adlibris
Bokus
CDON
Ginza
Mot slutet, när alla trådarna ska knytas ihop går det sen med så rasande fart att man knappt hänger med och jag får stanna upp flera gånger för att gå igenom händelsekedjan igen för att få rätsida på allt.
Nej, det här var definitivt inte en bok för mig men kanske den funkar bättre för någon annan
Ur havet stiger vågorna finns att köpa hos t ex
Adlibris
Bokus
CDON
Ginza
Mer reafynd!
Lördag, ute och storhandlar och självklart kikade vi in på ICA Maxi. Ingen rea-på-rea ännu och de verkar ha sålt riktigt rejält eftersom det inte fanns så mycket böcker kvar.
Men, sen var vi tvungna att åka till Gränby Centrum i alla fall för att få tag på en del som vi behövde och vad gör man när man ändå är där? Jo, man tittar in på Akademibokhandeln såklart. Och vad ser vi då? De har 30% på reapriset.... Snål som jag är så har jag tyckt att Bea Uusmas Expeditionen fortfarande varit lite dyr när den kostar 199,-, fick den nu för 139,- och det kan jag leva med...
Får nog titta in nästa helg också, då kanske ICA äntligen börjat med rea-på-rean och Akademibokhandeln har sin 50% på reapriset på återstående reaböcker
Det här fick vi med oss idag från ICA och Akademibokhandeln
Men, sen var vi tvungna att åka till Gränby Centrum i alla fall för att få tag på en del som vi behövde och vad gör man när man ändå är där? Jo, man tittar in på Akademibokhandeln såklart. Och vad ser vi då? De har 30% på reapriset.... Snål som jag är så har jag tyckt att Bea Uusmas Expeditionen fortfarande varit lite dyr när den kostar 199,-, fick den nu för 139,- och det kan jag leva med...
Får nog titta in nästa helg också, då kanske ICA äntligen börjat med rea-på-rean och Akademibokhandeln har sin 50% på reapriset på återstående reaböcker
Det här fick vi med oss idag från ICA och Akademibokhandeln
Stora flygboken
Expeditionen: Min kärlekshistoria av Bea Uusma
De obotliga optimisternas klubb av Jean-Michel Guenassia
Godnatt, finaste av Dorothy Koomson
De utvalda del 1: Tankeläsaren av Kristin Cashore
De utvalda del 2: Monstrets dotter av Kristin Cashore
Den odödliga Henrietta Lacks av Rebecca Skloot
Drömmarnas sjö av Kim Edwards
Drömbokhandeln av Laurence Cossé
Ja, jag vet, jag borde inte ha köpt så många. Men vad ska man göra när mannen i mitt liv står bredvid och hejar på och frågar "Men, ska du inte ha den där också?"...
fredag 14 mars 2014
Bokbloggsjerka 14 - 17 mars
Fredag och dags för Annikas Bokbloggsjerka. Den här veckan har hon också en utlottning av bokaskar i samband med jerkan (trevligt!)Den här veckan ställer Annika frågan
Do readers have to be collectors?
-----------------------------
Nej, verkligen inte. Skulle jag behålla alla böcker jag läser så skulle huset inte räcka till utan vi fick nog köpa ett hus till enbart för böcker. Jag behåller de böcker jag gillar bäst och en del fackböcker, resten skänker jag bort eller säljer. Det finns i princip ingen besökare som går härifrån utan i alla fall en bok i näven (och en del har t o m en hel kasse med sig) och jag har t o m skickat stora kartonger med böcker till vänner och bekanta mot fraktavgiften, bara för att bli av med böckerna.
Plan nu är att i sommar också sälja bort en del på en bakluckeloppis i närheten.
Så nej, jag samlar verkligen inte på böcker, det mesta av det som finns i hyllorna är olästa böcker och så sånt som jag verkligen tycker om och kan tänka mig att läsa om igen plus fackböcker.
De enda böcker som jag faktiskt aktivt samlar på är gamla kokböcker och husmorsböcker - jag tycker de är så fantastiska med ibland relativt komplicerade recept, massor med husmorstips och råd om vett och etikett (t ex hur man viker servetter, hur man uppför sig vid middagsbordet osv osv) och kolorerade bilder i en del av böckerna.
Det här är hur en av våra bokhyllor såg ut tidigare (och det var innan den fylldes på till bristningsgränsen så att hyllorna började brista) - nu har vi köpt en bokhylla som sväljer lite mer till just det rummet.
UTLOTTNING AV BOKASKAR
Och självklart vill jag delta i utlottningen av bokaskar. Den bokask jag gillar mest och som jag skulle vilja ha är bokasken Henrik IV . Där skulle jag gömma allt sånt smått som jag inte vill att husdjuren (illrar) ska få tag på...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)








