onsdag 29 mars 2017

Recension: Konklaven av Robert Harris

Titel: Konklaven
Författare: Robert Harris
Format: Inbunden
Antal sidor: 282
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar
Årets favoriter 2017

"Påven är död. Bakom Sixtinska kapellets låsta dörrar samlas etthundraarton kardinaler från hela världen. Under ledning av kardinal Lomeli, som i tysthet vacklar i sin tro, ska de heliga männen utse den universella kyrkans överhuvud.

Men konklaven drar ut på tiden. Favoriter faller och obekväma sanningar kommer upp till ytan. Och ingen av de närvarande kan förutse hemligheten som den blivande påven bär på..."



-----------------------


Så fort jag såg den här boken visste jag att jag bara måste läsa den. Inte nog med att jag läste en annan bok, En officer och spion,  av Robert Harris förra året men jag tycker att allt som har med religion att göra är intressant.

Ända sedan jag var liten har jag varit fascinerad ev tro, religion och de ritualer och regler som ingår som en del i olika religioner. Katolicismen är ju en av de religioner som verkligen innefattar en hel massa regler, ritualer och också en del mysticism. Centralgestalten, ledaren av kyrkan är lite extra intressant för trots att jag tror att väldigt få kunnat missa vilken stor sak det är när påven väljs så vet man ju ändå inte så mycket mer än att när de släpper ut vit rök så är ny påve vald.

Den här boken ger en inblick i påvevalet och att det, trots att det handlar om en religiös ledare som ska väljas, ingår ändå en hel massa av samma ingredienser som i valet av olika länders politiska ledare, t ex intriger, konspirationer och politik. Och självklart sådant som redan tyvärr förknippas lite med den katolska kyrkan, dvs korruption, maktfullkomlighet och diverse skandaler.

Konklaven är en lättläst och intressant bok som faktiskt är mer spännande än vad man skulle kunna tro. Och jag kan säga rakt av att slutet av boken nog är det mest överraskande jag varit med om på länge. Jag gillade förra boken av Harris jag läste och med Konklaven har den här författaren seglat rakt upp på min lista av favoritförfattare.  Inte nog med det , Konklaven hamnar direkt bland Årets favoriter.




Mer info om författaren och hans böcker finns på Robert Harris websida

Tack till Bookmark förlag för rec.exet!

Min recension av förra boken jag läste av den här författaren

En officer och spion


Konklaven finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


4 kommentarer:

  1. Religionskunskap var ett av mina bättre ämnen i högstadiet och jag tycker fortfarande det är väldigt intressant med olika religioner. Den här ska jag läsa snart :)

    SvaraRadera
  2. Åh, nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den!

    SvaraRadera
  3. låter väldigt intressant. gör en notering

    SvaraRadera
  4. Jag blev oväntat förtjust i denna! Mycket välskriven och intressant om ett ämne som jag inte läst något om tidigare.

    SvaraRadera