torsdag 19 oktober 2017

Helgfrågan vecka 42


Vi har ätit middag och snart ska maken iväg på en informationsträff om vår fiberkoppling som snart ska vara klart. Då passar jag på att svara på Mias Helgfråga under tiden. Frågan lyder

Vad tycker du en bra recension ska innehålla?
Bonusfråga: Många unnar sig något extra när det är helg, antingen kan det vara lite vin, extra god mat eller ett bad, ja, ni förstår vad jag menar.
Vad brukar du unna dig när det är helg?

----------------

Det där är en svår fråga eftersom recensioner från bloggare trots allt är en personlig åsikt, inte någon objektiv sanning och alla har sitt eget sätt att lägga upp och skriva en recension. Det är faktiskt lättare att säga vad jag inte gillar och det är när man t ex sågar en författare jäms med fotknölarna. Jag gillar inte heller väldigt korta recensioner, de ger mig inte speciellt mycket.
Numera undviker jag faktiskt att läsa recensioner på specifika böcker som jag vet att jag kommer att läsa för jag vill inte bli påverkad av andras åsikter när jag själv läser boken och ska skriva om den sen.

Nja, det här med att unna sig något till helgen är ingenting för mig. Makens arbetsvecka slutar på torsdagen och jag jobbar ju inte så fredagen är ingenting speciellt för oss. Det där med att unna oss något kan vi göra nästan vilken dag som helst i veckan.

17 kommentarer:

  1. författare ska man inte såga ner... fest alla dagar här med :)

    SvaraRadera
  2. Om jag ser recensioner av en bok jag ännu inte läst, men ska läsa lite senare brukar jag spara recensionerna och gå tillbaka och läsa dem efteråt :)

    SvaraRadera
  3. Det är ju sant att det är en personlig åsikt och så skriver man lite olika. Fast jag känner också att jag vill utvecklas.

    SvaraRadera
  4. Jag brukar inte heller läsa recensioner på böcker som jag inte har läst och nä det är inte okej att såga en författare, ogillar man en bok får man skriva vad man inte gillade och många gånger är det som med personkemi, man klickar inte med alla. Eller att det är en genre man inte gillar att läsa.

    SvaraRadera
  5. Nej, författaren ska absolut inte sågas, däremot kan man ju tycka illa om boken.

    SvaraRadera
  6. Intressant, jag använder tvärtom andras recensioner för att bedömma om jag alls vill läsa boken. Fast det finns förstås böcker som jag vet att vill läsa, där kan jag läsa recensioner eller låta bli.

    SvaraRadera
  7. Nej, inga sågningar av författare, men inte heller recensioner där man lyfter upp en viss bok bara därför att man är så förtjust i författaren eller därför att boken hyllas av kritikerna och man inte vågar ställa sig utanför hyllningskören. Det är knepigt att skriva om böcker, man måste nog vara ganska modig. Jag läser själv oftast böcker jag tycker om, men när böckerna inte motsvarat förväntningarna brukar jag våndas innan jag skriver om dem. Det är absolut roligast att lyfta fram det positiva, men man måste ju vara ärlig mot både läsarna och författaren och tala om även vad man inte tyckte var så bra, och då självklart också varför.

    SvaraRadera
  8. Alla recensioner är ju personliga åsikter, oavsett vem som skriver dem, så det får man alltid väga in.

    SvaraRadera
  9. Läser nog olika. Kan läsa innan om jag funderar men är skeptisk till boken. Eller så läser jag under om jag inte fastnar. Det beror på om jag läser recensioner.

    SvaraRadera
  10. Jag kan också tycka att jag undviker recensioner om vissa böcker. Men å andra sidan, det kan vara första gången jag hör om en bok när någon recenserar den, så det är lite dubbelt.

    SvaraRadera
  11. Det är alltid roligare att berömma en bok än att kritisera den, men ibland måste man bara...

    SvaraRadera
  12. såga författare finns det väl ingen anledning att göra. kritisera kan en göra på annat sätt. jag håller med om att en recension inte bör vara för kort

    SvaraRadera
  13. Jag är lite olika när det gäller läsning av recensioner. Jag läser om jag har funderingar på att läsa en viss bok, men inte riktigt bestämt mig. Och det händer att jag skumläser lite och kollat eventuell betygsättning av böcker som jag tänkt läsa, nyfiken som jag är. Men jag vill inte veta för mycket så det är en balansgång ;)

    SvaraRadera
  14. Vill nog också ha en recension lite utförligare och inte alltför kortfattad.

    SvaraRadera
  15. Totalsågning tycker jag också är trist. Vi är alla olika och det finns alltid en bok för alla. Så även om jag inte gillar en bok finns det många andra som älskar just den boken.

    SvaraRadera
  16. Jag gör också så att jag låter bli att läsa recensioner av sånt jag vet att jag ska läsa, av samma anledning.

    SvaraRadera