onsdag 18 april 2012

Var är Alaska?

Var är Alaska? av John Greene kan nog delvis klassas som en ungdomsbok. Och den jämförs ju också med Salingers "Räddaren i nöden". Men jag tycker nog att även vi "vuxna" har behållning av boken. Det här med internat är ju ett lite luddigt begrepp för dom flesta här i Norden - vi känner till det vi läst om dem, men har ingen egen erfarenhet av just den formen av skola. Men jag tror dsom flesta ändå har nån slags föreställning om hur internat är och dom flesta kan nog också föreställa sig hur det skulle ha varit att bo på internat när man gick i skolan. Det här är en ganska "snäll" skildring av internatslivet, inte alls vad man kanske är van vid. Visst, det förekommer hyss, men dom är ganska oskyldiga jämfört med vad man kan läsa om i andra böcker. Det centrala är ändå inte just internatslivet utan det är vänskapen mellan Bullen, Översten och Takumi. Och deras relation till Alaska, den lite "vilda" tjejen på skolan. Det dyker också upp en del livsåskådningsfunderingar av typen man hade i den där åldern. Boken är skriven på ett lätt språk som gör att det är relativt lätt- och snabbläst, om man inte, som jag, fastnar emellanåt vid vissa citat och livsåskådningsfrågor, för att själv fundera lite på dem. Överhuvudtaget har författaren lyckats såpass bra att jag tycker mig känna huvudpersonerna och kan se många av händelserna utspela mitt framför mina ögon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar