lördag 28 september 2013

Brödraskapet (Tre-på-tre-utmaning, bok 1)

Brödraskapet av Robin Young

" Korstågens storslagna era nalkas sitt slut. En ung tempelriddare skickas ut för att skydda en hemlighet som kan ändra händelseutvecklingen - och historiens gång.

London 1260. Vännerna Will Campbell och Garin de Lyons tränas att bli tempelriddare och vapenbröder i ordens högkvarter. Samtidigt på Syriens slättland står slaget mellan mamlukerna, egyptiska slavkrigare, och mongolerna. Mamlukerna segrar och deras härförare Baybars griper makten och gör sig själv till sultan. En ny stjärna stiger i Österland.

Mellan Will och Garin står Elwen, en ung kvinna och systerdotter till en hög tempelriddare. Dessa tre blir indragna i intrigerna kring en stridbar skrift, Graals bok, författad av ett hemligt brödraskap inom tempelorden. Brödraskapet hotas dock av fiender, som fått reda på den farliga bokens existens och genom våld och list försöker lägga beslag på den."

---------------------------------------------

Brödraskapet är del ett i Youngs serie/trilogi Tempelriddaren och första boken för mig i Pocketlovers tre-på-tre-utmaning.

Det här är första gången jag läser nånting av Robyn Young. Hittade en av hennes böcker (del ett i en ny serie) på bokrean och tyckte att det såg ut som om det var nånting för mig. Eftersom jag inte tidigare läst nånting av henne tog jag och kollade upp vad hon hade skrivit och hittade den här trilogin. Och självklart, nästa gång vi besökte bakluckeloppisen på Ulva så hittade jag del 2 och 3och de var nästan nya, så det kändes att det nog var meningen att jag skulle läsa den här serien. Alltså var det bara del 1 som fattades och självklart var den slutsåld hos nätbokhandlarna. Och det är då det är så bra att Bokbörsen finns - där hittade jag såklart del ett. Sedan slumpade det sig att Pocketlover skulle ha sin tre-på-tre-utmaning och då passar det ju bra att jag läser Temelriddaren-trilogin.

Så, det där är alltså bakgrunden till att jag har läst Brödraskapet och kommer att läsa de andra två delarna snart.

Om Brödraskapet då? Det är mycket historia och mycket är ju baserat på fakta medans annat är fantasi. Det trevliga är att det i slutet på boken finns en "Författarens anmärkning" där Robyn Young redogör för detta.
Brödraskapet är spännande och intressant och det är mycket trevligt att få följa historian från två håll, både från den kristna och från den muslimska sidan. En annan bra detalj är att det finns en "ordbok" i slutet där man får en förklaring till en del ord som används i boken. Så behöver man så kan man alltid kolla där ifall det är något ord man glömt innebörden av.
Än så länge har jag inte riktigt några favoriter bland huvudpersonerna, jag tycker inte att jag ännu lärt känna huvudpersonerna tillräckligt väl.

Dags då i oktober för del två - Korståg.


Sammanfattning av alla tre delarna

Brödraskapet finns att köpa hos t ex

Adlibris  (nedladdningsbar ljudbok)
Bokus   (mp3-bok)
CDON   (nedladdningsbar ljudbok)
Ginza   (CD)


  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar