söndag 24 november 2013

Shamanens sång

Shamanens sång om en oundviklig människa av Jan Lidbeck

" Martin Lehman är hjärtläkare och nybliven änkeman. Trött på samhällets avhumanisering och en alltmer byråkratisk sjukvård söker han sig till en u-landstjänst i Afrika och för att återfinna meningen med sitt liv. Hans hemmavarande dotter Johanna drabbas av en svår whiplashskada. Hennes obegripliga smärta väcker aversion gos oförstående läkare, hon förödmjukas, får sin sjukpenning indragen och hennes värld rasar samman.
Martin Lehman håller en repressiv statsmakt och dess medicinska medlöpare för ansvariga. Det våld som utövats mot hans dotter blir till en våldshandling även mot honom själv. Han intalar sig äga den moraliska rätten att skipa rättvisa. I samtalen med en afrikansk shaman fördjupas hans moraliska ställningstagande och han förses med extraordinära redskap för sin vendetta. Lehman reser hem till Sverige och den nemesis han åstadkommer utspelar sig i läkar- och sjukhusmiljö.
Det pågår ett krig mellan läkare, de sjuka och Försäkringskassan. I det hårdnande samhällsklimatet inbjuds till ensidiga tolkningar av komplexa medicinska verkligheter. Offren i detta krig är de sjuka, läkare och vår tro på ett humant samhälle."

--------------------------------------------------

Shamanens sång om en oundviklig människa är nog den absolut viktigaste boken jag läst och kommer att läsa i år. Trots att boken är fiktion, visserligen baserad på verkliga skeenden, så kommer den otäckt nära verkligheten.
Nu är inte jag drabbad av smärta men av egen erfarenhet, efter 10 år i vårdsvängen, så vet jag också att man måste vara fruktansvärt frisk för att orka vara sjuk när man hamnar i klorna på sjukvården och Försäkringskassan. Jag har själv haft den stora turen att aldrig behöva bråka med Försäkringskassan tack vare en av de första läkare jag träffade (som gav mig en lektion i hur man ska hantera saker och ting). Men det räcker gott och väl med allt annat (sjukvårdspersonal och olika handläggare hos myndigheter) som jag träffat för att veta att det Lidbeck skriver om den svenska sjukvården (attityder hos sjukvårdspersonal, bemötande osv) är kusligt nära verkligheten och det gäller vare sig man är smärtpatient eller har några andra långvariga och/eller diffusa/osynliga problem. Min mor däremot är en "smärtpatient" och om jag har dåliga erfarenheter av den svenska sjukvården så har de ändå varit småpotatis jämfört med vad mamma fått utstå,  - hon är ju inte bara kvinna och smärtpatient utan också äldre och av utländsk härkomst.

Jan Lidbeck skriver i slutet att doktorerna Jäger, Clemens och Böhle naturligtvis är karikerade. Tyvärr, det här är en av de gånger då verkligheten överträffar dikten. Enligt min erfarenhet är ovanstående doktorer i berättelsen fortfarande på dagisnivå jämfört med många "riktiga" doktorer i verkligheten.... Senaste exemplet är väl min bekanta, som legat på sjukhus en vecka, och som av en läkare på morgonronden blir diagnosticerad med att hon nog har fått "tuppjuck"! Och den doktorn är ändå väldigt "snäll" jämfört med min egen "doktor Gud"...

Jag är totalimponerad över att Jan Lidbeck, som själv är läkare, har skrivit denna bok och kommit med så svidande kritik mot ett system som inte fungerar men som han själv ändå, i egenskap av läkare, är en del av.

Shamanens sång om en oundviklig människa är en bok som jag rekommenderar att man läser vare sig man är frisk eller sjuk. Jag kommer i alla fall definitivt rekommendera den till alla mina vänner och bekanta. Och jag frestas av tanken att skicka ett ex av boken till min kära "doktor Gud" - frågan är väl om hen överhuvudtaget skulle förstå orsaken till gåvan.

Läs Shamanens sång om en oundviklig människa!

Stort tack, Jan Lidbeck, för att jag fick förmånen att läsa din bok!

Shamanens sång om den oundvikliga människan finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON  (e-bok)



Lyssna: "Akta dig för att drabbas av smärta"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar