torsdag 19 juli 2012

Maisie Dobbs

Maisie Dobbs av Jacqueline Winspear

"Året är 1929 och den unga Maisie Dobbs har nyligen startat en egen privatdetektivbyrå i London. Maisie är på många sätt en ovanlig person - hon är kvinna och privatspanare och hon började sin bana med att arbeta som tjänsteflicka i ett aristokratiskt hem i London. Tack vare sin husmors försorg fick hon studera i Cambridge och tog sedan tjänst som sjuksköterska under första världskriget. Trots sin ungdom besitter Maisie en visdom, erfarenhet och styrka som kommer väl till pass i hennes första fall. En ung man dör under mystiska omständigheter efter at ha donerat alla sina tillgångar till ett hem för krigsskadade män och Maisies intelligens och klokhet sätts på prov."


-----------------------------------------------------------------



Jag har nog haft tur den senaste tiden - här har vi ännu en sån deckare som jag gillar. Maisie Dobbs är en detektiv som jag vill läsa mer om. Det är ingen regelrätt "mordgåta" från början utan det blev mera att jag satt och försökte gissa ifall ett mord verkligen hade begåtts. Det här är första boken om Maisie Dobbs och mycket i boken handlar om henne och hennes liv så själva mordet och detektivarbetet får inte speciellt stor plats. Men nu när jag lärt känna Maisie och hennes medhjälpare Billy och hennes mentor Maurice så tror jag att nästa bok blir ännu roligare att läsa och kanske att Winspear i den gett mordmysteriet och detektivarbetet lite större utrymme. Maisie Dobbs är en riktig mysdeckare!

Finns som MP3-bok hos t ex Bokus alt Adlibris



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar