måndag 18 augusti 2014

Tematrio - Snyftböcker

Jag avslutar måndagen med att delta i Lyrans Tematrio. Temat den här veckan är snyftböcker

Berätta om tre snyftböcker!

------------------


Det var inte precis lätt att hitta riktiga snyftare bland de böcker jag läser men efter lite funderande så fick jag ihop dessa tre






Borta med vinden Jag grät så det skvalade när jag läste den för första gången











Bibliotekskatten Dewey  Många böcker där djur är inblandade vet jag redan på förhand att jag kommer att gråta ögonen ur mig. Sådana böcker är ju gaska förutsägbara, ändå kan jag inte motstå dem.








Tisdagarna med Morrie Jag kan bara säga UNDERBAR! Livsvisdom i livets slutskede














14 kommentarer:

  1. Har läst alla dina tre (för ganska länge sedan), kommer inte ihåg om jag grät däremot.

    SvaraRadera
  2. Övervägde om jag skulle ta med "Borta med vinden" på min lista också, men det blev tre andra.

    SvaraRadera
  3. Ja, de där djurböckerna. Jag går ju och kärar ned mig i djuren och sedan slutar de ju alla i princip på samma så att det verkligen blir sorgligt. Bibliotekskatten Dewey fick med andra ord även mig att gråta.

    SvaraRadera
  4. Borta med vinden läste jag för många år sedan. De andra har jag inte läst så tack för tipsen :)

    SvaraRadera
  5. Boken om Dewey påbörjade jag, när jag läst ungefär hälften så började jag ana hur slutet skulle bli. Jag lade undan för att läsa senare, nu kommer jag dock inte orka läsa klart den alls då jag under denna tid förlorade vår ena älskade katt. Så den får blir en såndär bok som jag får lov att klara av att inte läsa ut.

    SvaraRadera
  6. Borta med vinden var det så länge sedan jag läste så jag vet ej om jag grät. Men antagligen gjorde jag det för jag snyftar lätt när det är sorgligt i böcker.

    SvaraRadera
  7. Läste inte boken av Dewey pga fixar inte böcker om om övergivna djur. Eller djur som dör. Borta med vinden funderade jag på att ta med, läste den som tonåring och grät.

    SvaraRadera
  8. Oja Bibliotekskatten den var sjukt sorglig på slutet, den glömde jag. Borta med vinden, många näsdukar där. Den sista har jag inte läst.
    Mia

    SvaraRadera
  9. Tisdagarna med Morrie är en sån där bok jag länge har tänkte läsa, men så blir det aldrig av... Kanske dags snart?

    SvaraRadera
  10. Åh, Tisdagarna med Morrie läste jag för längesen. Håller med dig, den är underbar. Hjärtat går i tusen bitar varje gång jag läser sorgliga historier om djur, så boken Dewey ska jag nog undvika.

    SvaraRadera
  11. jag hade faktiskt en liten fundering på Borta med vinden också. de andra två har jag inte läst. tack för tips!

    SvaraRadera
  12. Borta med vinden minns jag mest som lång. Antagligen var jag inte i romantiskt mode när jag läste den ... Det påverkar mycket vilken sinnesstämning man börjar läsa.

    SvaraRadera
  13. Tisdagarna med Morrie kom med på min lista också. Helt fantastisk men gud så sorglig!

    SvaraRadera
  14. Dewey är jag sugen på, men jag gissar att det är som i Marley och jag som är med i min trio, Dewey dör på slutet. Egentligen vill jag inte läsa snyftböcker...

    SvaraRadera