onsdag 20 augusti 2014

Under vintergatans alla stjärnor

Titel: Under vintergatans alla stjärnor
Författare: Camilla Davidsson
Format: Inbunden
Antal sidor: 299
Förlag: Bladh by Bladh

"Utarbetad flyr Emma karriärjobbet i Stockholm för att söka lyckan i London. Där bor Eric, amerikanen hon är förälskad i. Förhållandet blir passionerat men utvecklas inte som hon tänkt sig. Av en tillfällighet hör hon talas om en tusenårig pilgrimsled i Spanien och får för sig att den är vad hon behöver för att reda upp sitt liv. Med sina gamla träningsskor och en ryggsäck packad med lite av varje tar hon sig an de åttio milen till Santiago de Compostela mitt i sommaren.
Under långa dagar till fots tvingas hon konfrontera sitt förflutna. Längs vägen möter hon en rad färgstarka personer från olika delar av världen och oväntade vänskapsband uppstår. Emmas infall utvecklas till en omvälvande resa som får henne att ifrågasätta sina livsval och allt hon trott på."


-----------------------------------------

Jag var lite skeptisk när jag började läsa den här boken och var inte riktigt säker på om den skulle funka för mig, baksidesbeskrivningen fick mig att tänka nästan för mycket på t ex Paulo Coelho. Men det skadar aldrig att prova, jag är ju faktiskt ohjälpligt förtjust i debutböcker. Och så bra att jag bestämde mig för att prova! Jag fastnade direkt för berättelsen och kunde sedan inte släppa den innan den var genomläst.

Själva tanken med en pilgrimsresa är helt underbar - jag tror de flesta människor skulle behöva tid och möjlighet att i någon form göra precis det som Emma gör, rannsaka sig själv och sitt liv. Därför blir  också igenkänningsfaktorn oerhört hög när man läser Under vintergatans alla stjärnor. Många av frågorna Emma tampas med är precis sådana som nog många funderar på och känner igen. Jag blir faktiskt riktigt sugen på en sådan här pilgrimsresa eller något liknande när jag läser boken.

Det är en riktig feelgoodstämning hela boken igenom och man blir alldeles varm inombords när man läser Emmas tankar om sitt liv och får ta del av hennes möten med andra pilgrimer. Det här är den typen av feelgood som jag gillar!

Under vintergatans alla stjärnor är del ett i en trilogi om Emma och hennes liv och jag kommer definitivt att försöka se till att läsa även de kommande delarna.

Stort tack till Camilla Davidsson för rec.exet!

Under vintergatans alla stjärnor finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON







3 kommentarer:

  1. Tyckte också om boken, blir spännande att se hur berättelsen om Emma fortsätter i kommande böcker.

    SvaraRadera
  2. Jag gillade den skarpt. Just nu har jag en utlottning av boken på min blogg!

    SvaraRadera