tisdag 26 augusti 2014

Tokyo

Titel: Tokyo
Författare: Mo Hayder
Format: pocket
Antal sidor: 303
Förlag: B. Wahlströms förlag


"Grey är en brittisk student som kommer till Tokyo för att söka efter en sedan länge försvunnen film om den grymma Nankingmassakern i Kina 1937. Hon är säker på att filmen innehåller nyckeln till en upplevelse i hennes eget förflutna, och som kan ge henne det svar hon har sökt i åratal.

Grey söker upp professor Shi Chongming, som överlevde massakern och numera forskar i naturmedicin i Tokyo. Han är beredd att visa henne filmen om hon kan skaffa det elixir som en hägt uppsatt medlem av den japanska maffian är beroende av för sin hälsa.

För att komma nära en av yakuzas toppmän, som skyddas av en känslokall sadist, tvingas Grey utsätta både sig själv och andra för oerhörda risker. Men hon måste till varje pris få veta vad som finns på filmen från Nanking..."

------------------------------------

För inte så länge sedan så läste jag Fågelmannen av den här författaren och förväntade mig att Tokyo skulle vara någonting i samma stil. Oj vad jag misstog mig!

Det mest intressanta med Tokyo är att det egentligen inte händer speciellt mycket under större delen av boken, ändå känner jag hur spänningen byggs upp gradvis och ett lätt illamående tar plats i min mage. Min egen fantasi skapar värre scenarion än någon författare skulle kunna göra och jag är hela tiden beredd på det värsta, ett riktigt bestialiskt mord skulle nästan vara bättre än att bara behöva vänta på upplösningen och spekulera om vad som kommer att hända. Och när sen upplösningen kommer till slut så blir det, trots alla spekulationer, inte något jag hade kunnat gissa mig till.

Tokyo är riktigt annorlunda och väldigt spännande.

Tokyo finns att köpa hos t ex

Adlibris (engelska)
Bokus (engelska)
CDON (engelska
Bokbörsen (svenska)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar