måndag 26 mars 2018

Tematrio - Påskekrim

Idag har det inte blivit mycket gjort, det här med bytet till sommartid är inte precis det bästa för mig. När jag steg upp i morse så kändes det precis som vanligt ända tills jag tittade på klockan och såg att den var betydligt mer än vad den brukar vara när jag stiger upp. Då kändes det direkt som om halva dagen gått till spillo och att det inte var någon idé att starta med nånting eftersom jag ändå inte skulle hinna färdigt innan maken kom hem. Alltså blev jag sittande vid köksbordet och läste och pimplade te hela dagen. Inte precis den måndag jag hade tänkt mig.  Nu är det i alla fall dags för Lyrans Tematrio som handlar om deckare. Hon uppmanar

Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera bok, författare eller romanfigur.

----------------------

Det här var inte helt lätt, det har ju blivit en och annan deckare genom åren.  Det finns ju så otroligt många att det är svårt att plocka ut bara tre, jag skulle lätt kunna få ihop 20. Jag har plockat fram lite blandat (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken/böckerna) och tog två nya favoriter och en gammal.





1.Jens Henrik Jensen  Hamnade på min favoritlista direkt när jag började läsa Oxentrilogin. Första delen De hängda hundarna och andra delen Mörkermännen har jag läst. Tredje delen, Den frusna elden, ska komma nu i april. Både huvudpersonen krigsveteranen Niels Oxen och hans partner Margrethe Franck är lite lite udda som personer








2. Karin Slaughter Jag gillar alla hennes böcker och gillar speciellt huvudpersonen Will Trent i serien som börjar med  Triptyk
Blodiga, våldsamma och med ganska råa inslag som inte är för de kräsmagade, men jag behöver nånting sånt emellanåt.










3. Jan Mårtenson Hans deckare om antikhandlare Johan Kristian Homan är helt enkelt underbara. Mysdeckare samtidigt som man alltid lär sig något när man läser dem. Exempel Spionen






5 kommentarer:

  1. Inte läst din trio, men Mårtenson låter ju som om man borde pröva på!

    SvaraRadera
  2. Jag har bara läst en om Will Trent än så länge men vill definitivt läsa fler! Triptyk gav mersmak.

    SvaraRadera
  3. Ja, heter man Slaughter finns faktiskt bara en enda rimlig karriärväg (nej, två, men den här var roligare)

    SvaraRadera
  4. Jensen är jag nyfiken på. Läste Slaughters första böcker men sen tappade jag bort henne av någon anledning.

    SvaraRadera
  5. är väldigt nyfiken på Jens Henrik Jensen och Karin Slaughter

    SvaraRadera