onsdag 6 juni 2018

Favoriter: ej skönlitterärt #3

Dags att ta fram ännu en ej skönlitterär favorit. Den här gången fick det bli nånting som kanske är ett lite udda intresse, nämligen en veterinärbok





Biology and Diseases of the Ferret av James G. Fox (titeln är länkad till Adlibris och där finns mer info om boken)







Har man lite annorlunda husdjur så kan man inte alltid lita på att veterinärerna vet tillräckligt mycket om de specifika sjukdomar som kan drabba just det djuret och ibland vet de inte ens hur man ska behandla ev sjukdomar, jag lärde mig det ganska fort när jag skaffade mig iller. Då gäller det alltså att läsa på ordentligt själv så att man vet vad som händer och så att man kan tipsa veterinären om lämplig bok att skaffa så att de också kan läsa in sig på djurarten om de är intresserade. Det finns en nyare upplaga som jag är väldigt sugen på men de här böckerna är inte precis billiga och just nu känns det inte som att det vore värt att lägga ner närmare tusenlappen på att köpa den senaste.

Det här är den första veterinärboken jag skaffade  och trots att den är knastertorr så är den fortfarande min favorit. Den är utförlig och går igenom allt från början och fördelen med den är att har man läst den här så har man en bra grund att senare läsa på om nyare forskningsrön. Den innehåller ganska läskiga bilder och rena faktabeskrivningar med olika fallbeskrivningar, men tar man sig igenom hela så att man vid behov har lätt att leta fram fakta om specifika tillstånd så är den här guld värd som referenslitteratur när det gäller just iller.

Den här handlar alltså specifikt om iller men när jag väl hade läst den här så var jag fast och har senare skaffat mig fler veterinärböcker. Eftersom jag nu också har katter så har jag tänkt mig att leta rätt på något liknande om katter.Veterinärböcker är faktiskt ganska intressanta att läsa. Har du några tips om veterinärböcker om katter så tar jag tacksamt emot det!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar