onsdag 27 juni 2018

Recension: När du vänder dig om av Pernilla Ericson

Titel: När du vänder dig om
Serie: Erlagruppen, del 3
Författare: Pernilla Ericson
Format: Inbunden
Antal sidor: 280
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"En kvinna blir brutalt våldtagen av en okänd man i sitt hem på Södermalm i Stockholm. Förövaren kan gripas på plats och vid första anblicken ser det ut som ett enkelt ärende. Men ingenting är som det verkar. Det fanns en inbjudan. Ett meddelande om hårdhänt sex.
När Erlagruppen åter samlas, tar de sig an ett fall präglat av kvinnohat. Utredningsteamet jagar någon, eller några, som inte skyr några medel för att terrorisera kvinnor. En stulen identitet på nätet blir ett effektivt vapen. Och skräcken sprider sig.
Samtidigt kämpar polis Liv Kaspi med sitt privatliv.Hon älskar en man med en bakgrund i den undre världen - men kan hon lita på honom?"

-------------------------

Jag läste andra delen i serien för ett år sen när den kom ut och har sedan dess väntat på nästa för det här är en av mina favoritserier

Den här tredje delen i serien bygger på verkliga händelser och det gör boken lite extra spännande och till och med otäck. När jag sen i slutet på boken kunde få reda på det som boken baserats på gick det kalla kårar utmed ryggraden, jag har ju läst i tidningar om händelser som det här. Kvinnohat av den här är typen är verkligen otäckt. Det här får mig också att än en gång inse hur lyckligt lottad jag själv varit eftersom jag oftast har jobbat inom mansdominerade branscher och företag men aldrig råkat ut för något. De män jag jobbat med har alla varit tillräckligt trygga i både sin yrkesroll och sin manlighet att det inte varit ett problem att en kvinna klampat in på områden som dittills alltid varit förbehållet männen.

Jag tycker väldigt mycket om den här lite annorlunda gruppen med starka karaktärer. i de två tidigare böckerna har man lärt känna Edith, Liv och Richard lite bättre så den här gången var det dags att få veta mer om Aminah. Det hon råkar ut för är inte mindre skrämmande än det fall som gruppen utreder, i mitt tycke är det nog på ett sätt nästan lika skrämmande eftersom det handlar om Aminahs familj.

När du vänder dig om är inte bara en välskriven och spännande deckare, eftersom den baseras på verkliga händelser kryper berättelsen in under skinnet på en och får mig som läsare att tänka till lite extra.

Jag längtar redan efter nästa del i den här serien, det här är verkligen en serie som passar mig.
Har du ännu inte läst om Erlagruppen så tycker jag att det är dags nu!

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR



Mina recensioner av de tidigare delarna i serien

Spåren vi lämnar efter oss
Jag ska hitta dig


När du vänder dig om finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar