måndag 12 november 2012

Fatimas hand

Fatimas hand av Ildefonso Falcones

"Andalusien 1568. Efter att i åttahundra år ha härskat över södra Spanien är muslimerna nu utsatta för ständiga förföljelser, förödmjukelser och strider med den spanska kungamakten. En av dem som dras in i de våldsamma striderna är mulåsnedrivaren och hästskötaren Hernando, som till en muslimsk kvinna och en kristen präst. Han mäter också kärleken - hos den unga, modiga Fatima. Och trots sitt enkla ursprung ska Hernando komma att spela en avgörande roll i den muslimska kampen för överlevnad i denna värld av blodiga religiösa motsättningar."

---------------------------------------------------

Spaniens historia har alltid fascinerat mig och jag har läst en del redan tidigare. Fatimas hand av Ildefonso Falcones är som en historiabok med en kärlekshistoria som röd tråd. Jag tyckte det var otroligt intressant att läsa om Spaniens historia från en lite annan vinkel än vanligt. Ja, kärlekshistorian är den "gamla vanliga", men när den utspelas mot bakgrund av verkliga händelser så blir det nånting helt annat. Jag kan förstå om en del läsare tycker att det blir lite för mycket av det goda i o m att Falcones tar upp så mycket av Spaniens historia och på ett sätt låter själva "berättelsen" och huvudpersonerna stå tillbaka lite, men om han inte gjort det så hade nog mycket av karaktärernas handlande varit obegripligt.
Drygt 900 sidor och jag sträckläste boken, precis som jag gjorde med Katedralen vid havet också.

Fatimas hand kan du köpa hos t ex Bokus eller Adlibris


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar