tisdag 13 november 2012

Kråkflickan

Kråkflickan av Eriksson & Axlander Sundquist

"Psykoterapeuten Sofia Zetterlund utreder två klienter: Samuel Bai, barnsoldat från Sierra Leone och Victoria Bergman, en kvinna mitt i livet, bärande på ett stort, oläkt sår från barndomen. Två olika människor med samma problematik: de visar båda tecken på multipla personligheter.
Samtidigt hittas en ung pojke död i ett buskage. Kroppen är svårt sargad. Han är av utländsk härkomst och ärendet får låg prioritet då pojken saknar historia. Kriminalkomissarie Jeanette Kihlberg och terapeuten Sofia ställs inför samma fråga: hur mycket lidande kan en människa utsätta andra för innan hon själv upphör att vara människa och blir ett monster.
När de två kvinnliga utredarna dras alltmer till varandra kommer sveketas krafter att hota även äppelträdsidyllen i Gamla Enskede."

---------------------------------------------------------------

Dom här böckerna har man ju sett överallt där böcker säljs och jag har läst väldigt många väldigt positiva recensioner på dem. Ändå, eller kanske just därför, så har jag varit tveksam till att läsa dem, men nu tog jag mig i kragen och tänkte "läs en och gillar du den inte så behöver du inte läsa fler!" Och faktiskt, nu är jag glad att den tanken dök upp i huvudet för Kråkflickan är faktiskt riktigt bra. Och otäck. Med oväntade vändningar.Vanligtvis kan man ju efter att man lärt känna huvudpersonerna lite, gissa sig till lite vad som kommer att hända, men här går i alla fall jag bet. På ett sätt är berättelsen så otrolig men på ett annat sätt så är den så otroligt trovärdig. Det enda som stör mig lite är  Jeanette Kihlbergs familjeproblem - de "gamla, vanliga" familjeproblemen som börjar bli mer regel än undantag att kriminalkommissarier i svenska deckare och thrillers har.

Kråkflickan slutar med en rejäl cliffhanger, så nu måste jag ju bara köpa nästa del också för att få veta vad som händer!

Sammanfattning av hela trilogin kan man hitta här

Köp boken hos t ex Bokus eller Adlibris



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar