torsdag 29 november 2012

Livläkarens besök

Livläkaren besök av Per Olov Enquist

"Den 5 april 1768 anställdes Johan Friedrich Struensee som den danske konungen Christian den sjundes livläkare, och avrättades fyra år senare.
Detta är den häpnadsväckande berättelsen om en ung tysk läkare, upplysningsman och idealist, som av den sinnessjuke konung Christian ges all makt, genomför en revolution, och krossas av den."

--------------------------------------------------------------

En mycket intressant bok om nånting som jag inte läst så mycket om tidigare. Min man däremot, som alltid varit intresserad av historia, visste direkt vad det handlade om när jag sa att en av huvudpersonerna hette Struensee. Själva handlingen är oerhört intressant, med upplysningens intåg i Danmark, men jag tycker det var lite svårt att ta till sig alla nyanserna i o m att berättaren betraktar skeendet utifrån och bara beskriver allt som om han satt och såg på ett teaterstycke. För mig hade det gått lättare att förstå de olika parternas handlande om berättaren varit någon av dom inblandade.  Det som jag känner starkast är faktiskt medlidande med kung Christian, som ju egentligen inte var sinnessjuk från början utan drevs dit av dom som ville ha makten.


Köp boken hos t ex Bokus eller Adlibris




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar