lördag 23 februari 2013

Vad dagen är natten skyldig

Vad dagen är natten skyldig av Yasmina Khadra

"Det är tidigt 1930-tal, i Algeriet. Younes är en muslimsk pojke som på grund av familjens ekonomi9ska bekymmer tvingas flytta till sin farbror och dennes franska fru i ett av den algeriska staden Orans mer fashionabla villakvarter. Han får även byta namn till Jonas för att han lättare ska accepteras av de franska kolonialister som han nu förväntas umgås med.
En dag blir han förälskad i den franska flickan Émilie. Men på grund av händelser i det förflutna tvingas han avstå från kärleken till henne. Istället får han se henne gifta sig med hans bästa vän."

------------------------------------------------------

Jag måste medge att när jag köpte den här boken så var titeln faktiskt till stor del orsaken till att jag valde just den. Jag tyckte titeln var så vacker att då borde boken också vara läsvärd, och jag blev faktiskt inte besviken. Jag blev väldigt berörd av Jonas/Younes främlingskap - han hör inte riktigt hemma någonstans hur han än försöker passa in. Problematiken är lite samma som för våra dagars invandrare - hur man än försöker så ses man inte som svensk i Sverige och i svenskarnas ögon men åker man till sitt hemland så hör man inte hemma där heller för att för dem är man en svensk. Jonas/Younes och Émilies kärlek är så sorglig. Först vågar inte han ta steget och när han väl är redo så kan inte hon förlåta. Allt blir bara så fel.
Intressant var också att få ta del av Algeriets historia från 1930-tal till våra dagar, det är inte precis någonting som  jag visste så mycket om.

Yasmina Khadra är pseudonym för militären Mohammed Moulessehous. Hans arbetsgivare ville i slutet på 80-talet läsa manuskripterna och censurera dessa innan utgivning och istället för att gå med på det valde då Moulessehous att ge ut sina böcker under hustruns namn.

Vad dagen är natten skyldig finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar