onsdag 28 augusti 2013

Den gudomliga Gudrun

Den gudomliga Gudrun av Elinor Fredriksson

"Här ska bringas ordning i världen och Gudrun räknar sig som utvald för uppdraget. Det gäller att börja i liten skala och i väntan på att bli en stor visionär städar Gudrun skolan. Inte alla tar tacksamt emot hennes goda tjänster och Gudrun bidrar till en hel del tilltrasslade situationer. Tidvis blir det svårt att skilja på rätt och orätt, vän och ovän. Till sin hjälp tar hon kökspersonalen och vännerna Annica, Anders och Herren.
Under resans gång krävs en vilja av stål och en del förbannelser, men Gudrun är inte den som ger sig i första taget. Världen behöver godhet, så enkelt är det. 

Varför krångla till det?"

----------------------------------------------

Det var lite svårt att komma in i boken och det tog några kapitel innan det började flyta på. Det blev en del igenkännande småleenden över Gudruns dagdrömmar och funderingar vartefter jag läste - vissa av funderingarna har nog jag också haft.
Det jag inte blev klok på var Gudruns ålder. På ett ställe i boken står det att hon är 42, men på något sätt stämde det inte i mitt huvud - i en del avsnitt kändes hon som betydligt äldre, kanske t o m närmare 60, medans hon i andra var så "barnslig" att jag tippade åldern till drygt 20. Och ja, visst är man så gammal som man känner sig och hur man känner sig ändras beroende på situation, men det brukar ändå finnas en röd tråd i ens tankevärld som skvallrar om den egentliga åldern.

Det jag absolut och definitivt inte gillar är omslaget! Hade jag sett boken i bokhandeln så hade jag definitivt hoppat över den nästan enbart beroende på omslagsbilden.

Den gudomliga Gudrun är en lättläst, lite "småputtrigt" mysig bok, men inte en som riktigt funkar för mig.

Tack Hoi Förlag för rec.exet!

Den gudomliga Gudrun finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar