lördag 10 augusti 2013

Vi tolererar inga förlorare: klanen Kennedy

Vi tolererar inga förlorare: klanen Kennedy av Britt-Marie Mattsson

" *Vi tolererar inga förlorare*. Det var på den grunden som Joseph P Kennedy byggde sin familjedynasti. Och han insåg att pengar är vägen till framgång, först på Wall Street och i filmindustrin med Gloria Swanson, sedan i politiken. Charmfull, skrupelfri och hänsynslös jagade han den makt och det inflytande som berövats honom av de förnämsta släkterna i hemstaden Boston. Revanschlusten blev drivkraften också för hustrun Rose och de nio barnen. Planen var att den äldste sonen skulle bli USA:s president. Men när han omkommit i andra världskrigets slutskede överfördes ambitionen på den näst äldste sonen.
John F Kennedys korta period i Vita huset blev Kennedyklanens absoluta storhetstid - och hans tragiska bortgång innebar början på dess fall."


--------------------------------------------------


Jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig av den här boken - skulle den vara en "tråkig" dokumentär eller  en "riktig" roman?  Skräcken var att den, med tanke på den bild jag har av Britt-Marie Mattsson, skulle bara vara en knastertorr uppräkning av fakta. Och visst, Mattsson har gjort ordentlig research för boken och visst är det mycket fakta. Men den är ändå så lättläst att man kan lätt ta till sig faktan. Och för min generation är den nog ganska oemotståndlig pga ämnet - vem har inte sett bilder på Jackie i damtidningarna och det är väl ingen som inte känner igen frasen "Ich bin ein Berliner" från John F Kennedys tal?

Visst är det ett ganska hemskt motto Joe Kennedy hade och det måste ha varit en enorm press på barnen Kennedy att prestera tillräckligt bra i sina föräldrars ögon. Men så blev de ju som de blev...

En av de saker jag uppskattar med Britt-Marie Mattssons bok är att hon inte gjort det som många, som skriver såna här "biografier", gör, dvs inriktar sig på snaskigheterna. Och det är jag tacksam för att Mattsson inte gör. Hon har tagit reda på mycket och verkar ha ett genuint intresse av Kennedyfamiljen och nämner även "skandalerna", men fördjupar sig inte i dem.

Jag tycker Vi tolererar inga förlorare är en riktigt spännande och bra bok om en av nutidshistorians mest kända och mytomspunna familjer.

Vi tolererar inga förlorare: klanen Kennedy finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON
Ginza






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar