måndag 26 augusti 2013

En oväntad vänskap

En oväntad vänskap av Abdel Sellou

"Abdel går på anställningsintervju. Han gör det för att få en underskrift så att han ska kunna få ut bidragspengar - att arbeta är han inte så intresserad av. Hela sin tomårstid har han levt som smågangster på Paris gator, helt bortom sina adoptivföräldrars kontroll, och han är beredd att göra lite vad som helst som kan resultera i pengar om det bara inte är alltför ansträngande.
Det är en stenrik man i rullstol som intervjuar honom. Han är totalförlamad efter en skärmflygningsolycka och behöver hjälp med precis allt.
Varför blir Abdel erbjuden tjänsten som personlig assistent åt Philippe Pozzo di Borgo i hans palats? Varför tackar han ja? Hur kommer det sig att han stannar i tio år?"

--------------------------------------

Jag är helt enkelt en total "sucker" när det gäller sådana här böcker - böcker om lite udda existenser och samspelet mellan dem.
Att Philippe är handikappad gör att jag känner igen mycket av hans situation och faktiskt nog förstår honom ganska väl. För honom är det befriande att umgås med en människa som inte ser honom bara som sjuk utan i första hand både ser och behandlar honom bara som en människa som inte skiljer sig från andra förutom att han inte kan röra sig.
Abdel har en livsfilosofi som man, tyvärr, inte stöter på alltför ofta - allt är möjligt bara man vågar försöka. Han tror inte på det här med "det går inte, så får man inte göra"- man måste försöka i alla fall.
Och det är just därför som Philippe och Abdel passar så bra ihop. Tänk om det fanns sådana som Abdel inom svensk sjukvård, så mycket man kunde få uträttat och så mycket positiv energi en sådan person skulle kunna sprida till dem som behöver det mest!

Jag kan förstå att man valt att använda ett väldigt enkelt språk i boken för att understryka att det är Abdels berättelse och att han är rätt så outbildad, men ändå så stör det mig lite grann. Och jag skulle gärna velat få läsa lite mer om deras liv tillsammans och hur de klarar de hinder som Philippes sjukdom och handikapp ställer de inför.

Jag blir ändå enormt sugen på att både få läsa Philippe Pozzo di Borgos självbiografi och se filmen för jag tror båda lär vara sådana som jag gillar.

Tack Libris Förlag för rec.exet!

En oväntad vänskap finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza



2 kommentarer: