söndag 8 juni 2014

Drömmarnas sjö

Titel: Drömmarnas sjö
Författare: Kim Edwards
Format: Inbunden
Antal sidor: 414
Förlag: Bra böcker

"Efter flera år i Asien återvänder Lucy Jarett hem till sin mor och sitt barndomshem på USA:s östkust. Den gamla trävillan vid sjöns strand ruvar på många hemligheter och Lucy inser att hon inte alls har kommit över sin fars död, även om det är tio år sedan han drunknade under en fisketur. Hon upptäcker också att hennes första kärlek, Keegan Fall, fortfarande bor kvar i den lilla staden. Han är nu en skicklig glaskonstnär och Lucy kan inte låta bli att dras till honom.
En natt när Lucy går omkring i sitt gamla barndomshem, hittar hon ett låst utrymme i en fönsternisch. Där finns en samling gamla saker, tidningsklipp och politiska pamfletter. Hon forskar vidare och upptäcker att hennes släkt har en helt annan historia än vad hon hittills trott."


-------------------------------------------------------

Drömmarnas sjö var verkligen seg i starten och faktiskt så satt jag ett tag och undrade varför jag överhuvudtaget köpt boken, om jag bara fallit för omslaget, eller...  Trots segheten så fortsatte jag ändå att  läsa, det fanns något i berättelsen som gjorde att jag ville veta vad som skulle hända.

Hela boken igenom pendlar jag mellan att inte orka läsa vidare och att vilja veta vad som ska hända, mellan att vara irriterad över Lucys besatthet av Rose & Iris och tycka om henne för att hon orkar rota vidare i släkthistoriken. Jag är nyfiken på vad som har hänt tidigare i släkten och varför Rose och Iris inte nämns någonstans överhuvudtaget i släktens muntliga historia, men samtidigt kan jag inte riktigt förstå vad Rose och Iris egentligen har med Lucys liv att göra.

Det hela slutar med att jag faktiskt är nästan glad över att boken tar slut... Nej, Drömmarnas sjö var ingenting för mig.

Drömmarnas sjö finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza




2 kommentarer:

  1. Jag var inte heller så förtjust i den, var också bara glad när den tog slut.

    SvaraRadera
  2. Jag har precis läst ut den. Jag blev DRABBAD AV DEN. Det var inte själva historien. Det var små samer som hände som man inte vet om och som egentligen påverkar en och som ändrar ens egen historia- dessa "knappar" som man trycker på på vägen genom livet och som ändrar vägen, och egentligen även som någon annan trycker på, när vi inte anar det, som ändrar något för oss. Det var detta jag har läst i boken.

    SvaraRadera