tisdag 17 juni 2014

Vidriga vuxna män

Titel: Vidriga vuxna män
Författare: Per Eriksson
Format: pocket
Antal sidor: 317
Förlag: Laurin Trading

"En 8-årig flicka blir sexmördad och pappan tar en våldsam hämnd. Det leder till upptäckten av en grupp välbärgade män som utnyttjar unga flickor. I fängelset kommer två personer överens om att leta reda på gänget som bildat sin egen privata pedofilklubb.

De behöver hjälp av någon som kan Asien och tillfälligheter gör att entreprenör Erik Hansson blir inblandad. Jakten på pedofilerna startar i Stockholm och leder ända till Thailand och dess grannländer. Ett sidospår uppstår, som ingen hade förutsett."


------------------------------------------------------

Vidriga vuxna män handlar alltså om den absolut lägsta livsformen på jorden, dvs pedofiler. Varje berättelse där barn råkar illa ut är alltid jobbig att läsa vare sig man själv har barn eller inte.

Handlingen tilldrar sig i Thailand och i Sverige. Det märks tydligt är att författaren är väl bekant med Thailand och den thailändska livsstilen. T ex utvecklingen av Hua Hin från en liten avsides ort till ett turistparadis är intressant och väl beskrivet. Jag gillar också själva handlingen, den känns trovärdig och äkta och mycket av den är vardagligt och sånt som verkligen skulle kunna hända.

Personerna då? Väldigt många av personerna känns ungefär som pappersdockor, dvs platta. Den som jag gillar bäst är Erik Heed och han är också den person som man lär känna bäst. T o m Oskar, den dödade Lindas pappa, känns ihålig och platt och trots att jag borde känna sympati för honom så gör jag inte det eftersom jag inte riktigt får lära känna honom. Det tog ett bra tag innan jag insåg vad det var jag saknade, vad det var som gjorde att jag inte fick "kontakt" med huvudpersonerna i boken. Men till slut kom jag på det - det jag saknar är känslor, helt enkelt det som gör personerna levande och mänskliga. Men det finns också personer som jag gillar utöver Erik Heed och som jag tycker är väl beskrivna. Jonte t ex känns alltigenom äkta och som en person som jag faktiskt skulle kunna gilla även i det verkliga livet.

Jag är en läsare som gillar detaljer och tycker att detaljerade beskrivningar ofta för mig närmare in i handlingen och platsen där allt sker. Tyvärr kan det också bli för mycket detaljer - i Vidriga vuxna män dränks emellanåt viktiga vändningar i berättelsen av en myriad med detaljer som i vissa fall inte tillför något. I en del stycken skulle det nog räckt bra med att stryka, stryka och stryka och komprimera, en del av de långa beskrivningarna  (t ex om fotbollskarriären som jag faktiskt t o m hoppade över) fungerar inte riktigt utan stoppar upp flödet i boken och drar ner tempot och spänningen och tillför inte heller berättelsen något.

Men trots de anmärkningar jag har så gillar jag själva grundberättelsen som jag tycker är väl värd att berättas.

Tack Per Eriksson för rec.exet!

Mer om författaren och boken

Vidriga vuxna män finns att köpa som e-bok hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON





1 kommentar: