torsdag 5 februari 2015

Kenneths marionett: min kamp mot anorexin

Titel: Kenneths marionett: min kamp mot anorexin
Författare: Malin Lagerstedt
Format: Inbunden
Antal sidor: 382
Förlag: HOI Förlag

"Malin har alltid älskat mat. Aldrig varit kräsen. Varit en riktig godisgris och aldrig ägnat en tanke på vad eller hur mycket hon äter. Samtidigt har hon alltid varit högpresterande. Både i skolbänken, i gymnastikhallen och på hästryggen.
När hon halkar efter på gymnasiet samtidigt som hennes mamma går in i en depression rämnar hennes värld. Hon har alltid haft toppbetyg och aldrig behövt oroa sig. Har alltid kunnat lita på att mamma finns där för både henne och småsyskonen. Nu räcker hon inte till längre. Det är här Malins kärlek till maten försvinner. Hon fastnar i anorexins hårda grepp och svälter sig själv."

-------------------------------


Så fort ja såg den här boken så visste jag att jag måste läsa den!
Rent förnuftsmässigt förstår jag hur det här med ätstörningar fungerar och vad det kan finnas för bakomliggande orsaker, ändå är det så obegripligt för mig att någon kan tänka sig att frivilligt nästan svälta sig till döds.

Jag blir alldeles matt när jag läser Malins berättelse och kan helt enkelt inte begripa hur man kan hålla sig från att äta när man är hungrig och det finns mat. Jag själv har nog alltid varit alldeles för matglad för att ens i tonåren ha klarat av att hålla mig ifrån mat.

En av de saker jag också reagerar på är nånting som jag också läst om i tidningar osv - svårigheterna att få adekvat hjälp i en sådan här situation. Man blir ju rätt så förbannad när man tänker på att familjen själva måste försöka hitta lämplig och kunnig vård för sin dotter. Och vad jag läst i tidningarna så är det så det fungerar - det är inte givet att anorexisjuka får rätt vård, mycket hänger helt på hur mycket familj och vänner orkar slåss för att den sjuke ska få kompetent vård.

Det som är skönt ändå med Malins berättelse att man faktiskt ganska fort förstår att hon själv på ett sätt inser att det är något fel med hennes kroppsuppfattning och att det hon gör inte är friskt. I en del fall saknas ju den insikten helt och hållet.

Det här är en sådan bok som man önskar att många skulle läsa eftersom innehållet i den är så viktigt och vem som helst kan när som helst drabbas - antingen bli sjuk själv eller drabbas som anhörig och/eller vän. Men oavsett i vilken roll man drabbas så är det viktigt att man vet vad det handlar om och vad man kan göra.
Kenneths marionett är en bok som verkligen berör och det är otroligt starkt av Malin Lagerstedt att berätta om sin sjukdom så utlämnande.

Mer om författaren och boken finns att läsa på Kenneths marionett

Tack Hoi förlag för rec.exet!






Kenneths marionett finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar