tisdag 24 februari 2015

Top Ten Tuesday - Favorithjältinnor

Varje tisdag håller The Broke an the Bookish nånting som heter Top Ten Tuesday. Den här morgonen/förmiddagen har vi haft fullt upp med våra kattgalningar som nu blivit jättekompisar vilket betyder att de härjar vilt ända från tidiga morgonen (för de anser såklart att vi inte heller får sova om de är uppe). Men Top Ten Tuesday vill jag inte missa så nu får kattuslingarna vila ett litet tag medans jag tar itu med det här.


Temat den här veckan är favorithjältinnor och det temat var svårare för mig än vad jag hade trott

(Top Ten Favorite Heroines From Books (Or you could pick movies/tv)


------------------------------

Jag kommer inte på hela tio stycken, men efter mycket tankemöda fick jag ihop sju favoriter i alla fall och vissa av de är väl inte direkt "hjältinnor" utan snarare antihjältinnor, så det får helt enkelt bli mina kvinnliga favorithuvudpersoner.


Scarlett O’Hara/Borta med vinden

Alexia Tarabotti/Själlös, Chanslös, Hemlös





Katniss/Hungerspelen

Vera Stanhope/Dolda Djup






5 kommentarer:

  1. Katniss fick vara med på min lista också :) Karou hade jag helt glömt bort! Får försöka komma ihåg henne till nästa gång.

    SvaraRadera
  2. Katniss är en riktig hjältinna, hon är med hos mig också :)

    SvaraRadera
  3. Katniss hamnade på min lista också :-)

    SvaraRadera