onsdag 17 juni 2015

Dröm en liten dröm

Titel: Dröm en liten dröm
Författare: Jamie Ford
Format: Inbunden
Antal sidor: 330
Förlag: Bazar förlag

"Den kinesisk-amerikanske pojken William Eng har bott på ett katolskt barnhem sedan den dag hans mors livlösa kropp bars bort. På sin tolvårsdag får William och de andra föräldralösa barnen åka till Moore Theatre för att gå på bio. Så snart Wiolliam ser den vackra skådespelerskan, känd som "Willow Frost", på den vita duken är han säker på att det är hans älskade ah-ma. Med sin vän, den blinda och modiga Charlotte, rymmer han från barnhemmet för att leta efter sin mor i ett tufft och ovänligt Seattle."

-----------------------------

Jag läste Jamie Fords debut Hotellet i hörnet av bitter och ljuv för ett par år sedan och tyckte om den och när jag nu såg att det skulle komma ut en till bok av honom så ville jag såklart läsa även denna.

Men kan nästan kalla mig stämningsknarkare - jag är oerhört svag för böcker där författaren lyckats bygga upp en stämning som tilltalar mig. Och Dröm en liten dröm har precis en sådan stämning som får mig att fastna.

Precis som debutboken så handlar Dröm en liten dröm om de kinesiska immigranternas liv i USA. Debutbokens handling var förlagd till tiden av andra världskriget, den här berättelsen tilldrar sig istället under Depressionstiden under 20- och 30-talet. Författaren lyckas pricka in allt det tidstypiska perfekt. Jag kan riktigt se framför mina ögon hur Liu Song står utanför musikbutiken och sjunger för att sälja nothäften till förbipasserande.

Den ena huvudpersonen, 12-åriga William, fastnar jag för direkt. När han vet vad han vill så ser han till att det händer, han är sin egen lyckas smed och ger sig inte i första taget. Trots en svår start på livet så är han inte det minsta bitter eller nedstämd, utan helt inriktad på att allt kommer at ordna sig. Jag kan bara inte låta bli att gilla William.

Willow Frost är den andra huvudpersonen och hennes liv är inte heller lätt och därför har hon varit tvungen att ta de beslut hon tagit. Så även om jag kanske tycker emellanåt att hon är självisk så kan jag förstå de beslut hon tar, hon gör helt enkelt så gott hon kan. Jag läste i efterordet att en av förebilderna för Willow Frost var Anna May Wong, den första stora amerikanska filmstjärnan med asiatisk bakgrund och självklart var jag  sedan tvungen att googla och läsa mer om henne också.

Dröm en liten dröm är lättläst och man fastnar oerhört lätt och måste bara läsa vidare för att få veta hur det går för William och Willow Frost. Dröm en liten dröm är en bok som det är lätt att bli förtjust i!




Tack till Bazar förlag för rec.exet!

Min recension av Jamie Fords debutbok 


Vill du veta mer om författaren och hans böcker? Titta då in på Jamie Fords hemsida.

Dröm en liten dröm finns att köpa hos t ex










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar