fredag 29 januari 2016

Bokbloggsjerka 29 januari - 1 februari

Inatt vaknade jag någon gång vid 4-tiden av att det låg någonting tungt på mig. Inte nog med det, det där tunga låg och bökade och knökade ett tag för att sedan ställa sig upp på min mage innan han hoppade ner från sängen. Då är det bara att somna om, tänkte jag. Men icke! Nu startade en morgontidig kattrace i korridoren - och jag lovar att det låter när två ganska rejäla katter jagar varandra när det annars är helt tyst i huset.
Så nu hade jag inte alls lust att gå upp utan skulle faktiskt ha velat stanna kvar under täcket i den mysiga, varma sängen och kanske ligga och sova lite till, men jag har en hel del att göra idag så det var bara att masa sig upp.För att då försöka komma igång lite blir det perfekt att börja med Annikas bokbloggsjerka. Den här veckan frågar hon

Har du någonsin läst en bok där det har hänt någonting som du inte alls hade väntat dig eller som du absolut inte tyckte om?

---------------

Att det händer någonting som jag inte alls hade väntat mig tycker jag oftast är bara positivt, att en bok är alltför förutsägbar tycker jag inte är så kul. Samtidigt är det ju också så att ibland spelar det ingen roll om man kan räkna ut hur det hela kommer att sluta, det är vägen dit som kan vara det spännande och intressanta med boken.

Och visst har jag läst böcker där det hänt saker som jag tyckt hjärtinnerligt illa om. Direkt tänker jag faktiskt på ett par speciella böcker som jag läste förra året och där jag faktiskt kände mig lurad - inte för att berättelsen inte var som jag hade tänkt mig utan för att den helt enkelt var fel. De böckerna lämnade en ganska sur smak i munnen...




17 kommentarer:

  1. Oförutsägbart är bra, tycker jag. Jag älskar att bli överraskad av böcker :)

    SvaraRadera
  2. Förutsägbara böcker kan vara en avkoppling, med oftast blir man ändå överraskad :)

    SvaraRadera
  3. Tycker det är rätt så spännande att läsa en bok som inte är förutsägbar :)

    SvaraRadera
  4. Ja kan man lista ut allt i varje bok hade det blivit väldigt tråkigt :)

    SvaraRadera
  5. Håller med, oftast är ändå överraskningar positiva :)

    SvaraRadera
  6. Är också en sådan som gärna vill bli överraskad av böckers händelseutveckling (helst utan att bli förargad förstås...) ;)

    SvaraRadera
  7. Jag håller helt med dig!
    Det där morgonracet har man ju varit med om ;)

    SvaraRadera
  8. Jag älskar böcker som överraskar :)

    SvaraRadera
  9. är en kattslav så är en... böcker får gärna överraska

    SvaraRadera
  10. Lurad - då känner man sig sur!

    SvaraRadera
  11. Jag har heller inget emot oförutsägbara böcker, men något som jag stör mig på är när boken är helt annorlunda än jag väntat mig därför att beskrivningen/baksidestexten visar sig vara missvisande.

    SvaraRadera
  12. Haha, sällar mig till dem som känner igen de bepälsade väckarklockorna :-)

    Överraskningar är svåra, de kan vara väldigt bra (det har hänt att jag genast återvänt till början för att leta ledtrådar), men ibland så har det varit snopet eller direkt irriterande. En svår balansgång!

    SvaraRadera
  13. Kattrace är en speciell företeelse :) Fast inte så himla roligt mitt i natten.

    SvaraRadera
  14. Böcker ska överraska! Men det kan de göra på olika sätt. Jag menar, man fattar ju att Frodo ska lyckas, men det är fortfarande spännande.

    SvaraRadera
  15. Det oförutsägbara i böcker är bland det bästa med läsning :)

    SvaraRadera
  16. Håller med, överraskningar skall uppskattas.

    SvaraRadera