fredag 4 april 2014

Bokbloggsjerka 4-7 april

Det är fredag och dags att delta i Annikas bokbloggsjerka. Den här gången ställer Annika frågan

Hur ser din syn på deckargenren ut och hur ställer du dig till dåligt korrekturlästa böcker?
--------------------------

Deckare har väl, rent historiskt sett, alltid ansetts som lite "sämre" litteratur av någon anledning. Det tror jag beror mest på att den genren är så tillgänglig för så många människor. "Bra" litteratur ska vara tungt och så otillgängligt att bara ett fåtal klarar av att krångla sig igenom böckerna."Bra" litteratur ska vara förbehållet "eliten". Och den uppdelningen är något jag överhuvudtaget inte förstår mig på. För mig känns det som att det borde vara tvärtom, litteratur som många kan ta till sig är väl bättre än litteratur som bara är unnad ett fåtal människor?

Jag har själv läst och läser mycket och många deckare, har t o m haft en period då jag nästan enbart läste deckare. Numera är det den genren som är självklar när det gäller "sängbok", dvs de böcker jag läser när jag lagt mig, då är det en deckare som gäller. Och bland deckarna finns både bra och dåligt, precis som inom de flesta genréer, det finns en massa skräp men det finns också de där guldkornen som dyker upp då och då. För nu ska man inte stirra sig blind på att det är en genré som rent historiskt ansetts som mindre bra, skräp finns inom de flesta genréer.
Problemen när det gäller deckare är väl att det är genrén där marknadskrafterna verkligen styr och det är nog mycket därför som det pyttsas ut så mycket skräp också. Deckare är något som är lätt att sälja till både de som läser ett par böcker och de som konsumerar massor med böcker per år. Och nivån på innehållet påverkas nog mycket av att varenda kotte numera envist ska skriva en deckare. Om en kändis  kommer på att hen vill skriva en bok så naturligtvis ska de ge sig i kast med en deckare, vare sig de klarar det eller inte.... Att det sedan finns de som skriver verkligen bra deckare kommer i skymundan när de omges av dussintals med deckare som egentligen skulle kunna användas som brasved.
Jag skulle kunna skriva en hel avhandling om mina tankar och funderingar kring deckare (för jag har funderat mycket på detta i o m att några av mina första "förbjudna" litteraturupplevelser var just med deckare).

Dålig korrekturläsning är ingenting som rakt av stör mig när jag läser. Snarare kan det ibland ge mig lite extra krydda åt läsningen. Bästa exemplet är nog en bok (och jag tänker inte avslöja vilken bok det handlar om) som jag läste för ett bra tag sen, som var så dåligt korrekturläst att jag faktiskt skrattade tills jag fick hicka. Det som kan irritera är de böcker som ligger någonstans precis på gränsen mellan OK och dålig, för där är det svårare att hitta något positivt med den dåliga korrekturläsningen. En riktigt, riktigt dåligt korrekturläst bok däremot förvandlas ofta till något som den troligtvis inte var avsedd att vara, dvs humor.  Återigen en fråga som jag kunde skriva en avhandling om och där jag måste sätta punkt innan jag kommer igång riktigt på allvar.






torsdag 3 april 2014

"Boksmälla"?





är vad jag lider av idag faktiskt...

Syndfull

Titel: Syndfull
Författare: Brian Freeman
Format: pocket
Antal sidor: 392
Förlag: Norstedts pocket

"För andra gången på ett år har en vacker tomårsflicka försvunnit mitt i Duluth, Minnesota - utan ett enda spår. Rachel Deese var sjutton år, sexuellt utlevande, vild och oregerlig. Tidningarna hetsar upp stämningen och frammanar bilden av en okänd seriemördare. Men när polisinspektör Jonathan Stride får veta mer om Rachels trassliga förflutna börjar han ana att sanningen bakom hennes försvinnande är mer komplicerad än någon kunnat föreställa sig - och mer ondskefull."

-----------------------------------------


Den här boken blev en glad överraskning. Jag har inte läst något av Brian Freeman tidigare och hade väl ganska låga förväntningar i o m att jag inte tyckte att omslaget såg speciellt lovande ut och för att jag inte kände igen författarnamnet.

Syndfull är en välskriven och lättläst mordhistoria . Den  har en spännande intrig och jag försöker hela tiden gissa mig till vem som är "boven" men misslyckas varje gång. Jag har lite misstankar som senare visar att jag vid ett par tillfällen var på rätt väg, men det kommer alltid något i vägen så att jag viker av från den tankegången. Så på det sättet också är boken bra, jag drivs att fortsätta läsa för att få veta vem som gjort vad. Och jag gillar skarpt att upplösningen verkligen inte är vad man väntar sig.

Det finns också en rättegångsskildring i boken och som för i alla fall mina tankar till "Law and order"-serien på TV. 

Överhuvudtaget gillade jag den här boken väldigt mycket och jag ska nu leta rätt på fler böcker av Brian Freeman att läsa. Tyvärr verkar det som att det inte finns speciellt många av Freemans böcker som är översatta till svenska (och dom som är det går nog bara att få tag på hos Bokbörsen, antikvariat osv) men jag kommer nog fortsättningsvis läsa Freemans böcker på engelska.

Syndfull finns att köpa hos t ex

På svenska


På engelska











.



onsdag 2 april 2014

Vintervålnader

Titel: Vintervålnader
Författare: Kate Mosse
Format: Inbunden
Antal sidor: 238
Förlag: Norstedts förlag


"För Freddie Watson förlorade livet mening dagen då telegrammet om hans storebror George kom 1916: SAKNAD I STRID. FÖRMODAD DÖD. Tio år senare plågas han fortfarande av sorgen, och ger sig iväg på resa i franska Pyrenéerna - halvt för att glömma, halvt för att hitta ett sätt att gå vidare.
En plötslig snöstorm för honom omtumlad och medtagen till den ödsliga byn Nulle, där det samma kväll hålls en traditionell fest. Freddie blir placerad bredvid den vackra Fabrissa, som  han får en intuitiv kontakt med. För första gången förmår han på allvar berätta sin historia, för henne och för sig själv. Dagen därpå visar det sig ingen i byn sett varken Freddie eller Fabrissa på festen..."


---------------------------------------------------------

Vintervålnader skulle vara en spökhistoria och eftersom jag i vanliga fall inte läser så mycket sådana böcker så var jag ju bara tvungen att köpa den när den dök upp på rean. Jag förväntade mig en småkuslig berättelse om spöken och andar, men där blev jag besviken. Vintervålnader är en mysig liten berättelse, men den där kusligheten lyser med sin frånvaro.
De svartvita illustrationerna känns lite olycksbådande men tyvärr dyker det inte upp någon motsvarighet i texten.
En trevlig bok att läsa som mellanbok, men söker du en kuslig spökhistoria så är det här inte riktigt rätt bok.

Vintervålnader finns att köpa hos t ex

Adlibris (pocket)
Bokus (pocket)
CDON (pocket)
Ginza (pocket)


Omslagsonsdag #38 - Mat

Det är onsdag och då ska man botanisera bland bokomslagen för att delta i Bokpotatens Omslagsonsdag. Veckans tema är mat och eftersom jag är oerhört road av matlagning så hade jag väntat mig att det skulle finnas massor med omslag med mat. Jag tar inte med några kokböcker förutom min absoluta favorit: Stora kokboken från 1945.



 

 














Min favorit blir såklart Stora kokboken. Även om det är omslaget man ska titta på så väljer jag den för innehållet och för de kolorerade bilderna både på omslaget och inne i boken. Tyvärr gör inte fotot rättvisa åt de helt osannolikt onaturliga färger som maten på omslaget har.

Vilken är din favorit?

tisdag 1 april 2014

Månadssammanfattning - Mars 2014

Månadssammanfattning - Mars 2014
Antal lästa böcker: 17
Antal sidor: 5148
Inbundna: 13
Danskt band: 1
Storpocket: 0
Pocket: 2
Excess: 0
Seriehäfte: 1
Rec.ex: 3
Köpt: 32



De lästa böckerna är

Djävulen hjälpte mig - Caroline Eriksson
Miss Peregrines hem för besynnerliga barn - Ransom Riggs
Vi kom över havet - Julia Otsuka
Frälsarens Predikobok 3 - Janne Karlsson
Överenskommelser - Simona Ahrnstedt
Betvingade - Simona Ahrnstedt
Ur havet stiger vågorna - Annika Sjögren
Blomsterspråket - Vanessa Diffenbaugh
Havsmannen - Carl-Johan Vallgren
Trogen hustru sökes - Robert Goolrick
Förskalv/Efterskalv - Sylvia Day
FladdermusmannenJo Nesbø
Nattens cirkus - Erin Morgenstern
Storm över högländerna - Christina Courtenay
Jubileumsmord - Jan Mårtenson
En bluffpilots bekännelse - Thomas Salme & Stefan Lövgren
Vintervålnader - Kate Mosse



Jag är ganska nöjd med mars när det gäller läsning. Det som jag inte är nöjd med är urvalet av böcker, den här månaden tycker jag inte att jag lyckades att få till en tillräckligt bred blandning ( som ju är det jag föredrar). Men jag hoppas att jag får till en bättre blandning i april. Och, oavsett genré, så var väldigt många av böckerna bra, även om det fanns några riktiga bottennapp.

Som befarat så köpte jag alldeles för många böcker på rean och det blev fler än vad jag hinner läsa på en månad. Alltså har listan på olästa böcker ökat en hel del. Så nu gäller det att läsa så ögonen blöder om jag ska kunna minska lite på listan innan sommaren, då ju t ex bakluckeloppisen på Ulva svämmar över av relativt nyutgivna böcker för en billig peng.

April har precis börjat och redan nu vet jag att den här månaden kommer att bli en bra läsmånad, även om det kommer att komma en del störningsmoment  under månaden (och de störningsmomenten berättar jag om i ett separat inlägg vid ett senare tillfälle..




En bluffpilots bekännelse

Titel: En bluffpilots bekännelse: Thomas Salmes 13 år i himlen
Författare: Thomas Salme & Stefan Lövgren
Format: Inbunden
Antal sidor: 303
Förlag: Norstedts förlag

"Spänn fast säkerhetsbältet...

När Thomas Salme grips på Schiphols flygplats utanför Amsterdam har han suttit sammanlagt tretton år bakom spakarna med ett förfalskat flygcertifikat. Han har över tiotusen flygtimmar i bagaget och har transporterat hundratusentals passagerare till deras destinationer.

Kanske var du en av dem som hörde honom säga"this is your captain speaking", i trygg förvissning om att mannen i högtalaren var den han utgav sig för att vara. en kvalificerad pilot med klara papper?

Bluffpiloten Salmes resa börjar i uppväxtens Jordbro och tar oss till Terminal 3 på Schiphol där pilotkarriären kraschar. Men resan - eller berättelsen - slutar inte där. Journalisten Stefan Lövgren gräver djupare i Salmes historia och undersöker hur det kan komma sig att flygbranschen, med sina högt ställda säkerhetskrav, under så lång tid kunde missa att Salme flög utan licens. Sökandet efter sanningen utvecklar sig till en berättelse om fakta och fiktion, drömmar och drivkrafter och jakten på den perfekta storyn.

Det kommer att bli en skakig resa..."


----------------------------------------------

Eftersom min man gillar flyget så har han under en längre tid varit intresserad av att få läsa den här boken och jag har ju också varit nyfiken på den, mest pga mina kontakter med den branschen. Så när den dök upp på bokrean så var det en självklarhet att köpa den.

Tyvärr är i alla fall jag ganska så besviken på En bluffpilots bekännelse. Första tredjedelen är Salmes egen berättelse och jag blir bara äcklad av och arg på honom som bara för sitt egos skull var beredd att riskera tusentals människors liv, och han verkar inte ens förstå det utan skrävlar bara vidare om hur bra han är... Inte nog med det, hans åsikter om t ex kvinnor och män är ungefär i nivå med en neanderthalare. Och jag blir inte precis imponerad av texter som bara går ut på att skryta.

I andra delen introduceras medförfattaren och hur han kommer in i handlingen...tyvärr finns Salmes skrävlande fortfarande kvar.

Tredje delen är den kanske mest intressanta för det är där som Salme avslöjas riktigt ordentligt och kläs av in på bara kroppen och alla hans lögner plockas isär bit för bit.

Det är mycket kritik av flygbranschen och visst kan jag förstå det - det är obegripligt att Salme inte åkte fast tidigare. Men samtidigt gör det mig smått upprörd eftersom jag vet att de flesta som jobbar inom branschen ändå är oerhört engagerade i sitt jobb och de är också intensivt säkerhetsmedvetna. Och att då klanka ner på en hel bransch för att det slunkit in en person med oklara motiv och en märklig inställning till rätt och fel, är inte OK enligt mitt sätt att se.

Jag brukar vara ganska snäll i mina recensioner och verkligen försöka se både det positiva och det negativa, men jag har oerhört svårt att hitta något positivt med den här boken, varken språkligt, stilmässigt eller innehållsmässigt. Nej, för mig var den här boken slöseri med pengar, men kanske någon som inte är så nära just den här branschen, kan se detta ur en annan synvinkel och finna nöje i boken.

En bluffpilots bekännelse finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON