onsdag 2 april 2014

Vintervålnader

Titel: Vintervålnader
Författare: Kate Mosse
Format: Inbunden
Antal sidor: 238
Förlag: Norstedts förlag


"För Freddie Watson förlorade livet mening dagen då telegrammet om hans storebror George kom 1916: SAKNAD I STRID. FÖRMODAD DÖD. Tio år senare plågas han fortfarande av sorgen, och ger sig iväg på resa i franska Pyrenéerna - halvt för att glömma, halvt för att hitta ett sätt att gå vidare.
En plötslig snöstorm för honom omtumlad och medtagen till den ödsliga byn Nulle, där det samma kväll hålls en traditionell fest. Freddie blir placerad bredvid den vackra Fabrissa, som  han får en intuitiv kontakt med. För första gången förmår han på allvar berätta sin historia, för henne och för sig själv. Dagen därpå visar det sig ingen i byn sett varken Freddie eller Fabrissa på festen..."


---------------------------------------------------------

Vintervålnader skulle vara en spökhistoria och eftersom jag i vanliga fall inte läser så mycket sådana böcker så var jag ju bara tvungen att köpa den när den dök upp på rean. Jag förväntade mig en småkuslig berättelse om spöken och andar, men där blev jag besviken. Vintervålnader är en mysig liten berättelse, men den där kusligheten lyser med sin frånvaro.
De svartvita illustrationerna känns lite olycksbådande men tyvärr dyker det inte upp någon motsvarighet i texten.
En trevlig bok att läsa som mellanbok, men söker du en kuslig spökhistoria så är det här inte riktigt rätt bok.

Vintervålnader finns att köpa hos t ex

Adlibris (pocket)
Bokus (pocket)
CDON (pocket)
Ginza (pocket)


3 kommentarer:

  1. Trist att den inte levererar det titeln utlovar. Har den i bokhyllan men är inte lika sugen på att läsa den längre... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tyckte jag också. Det är en mysig liten berättelse, men nån kuslighet kan man inte tala om.

      Radera
  2. Har denna oläst i hyllan, det är bra att vara förberedd på att det inte är kusligt :)

    SvaraRadera