fredag 30 november 2012

Slaktaren

Slaktaren av Alina Reyes

"Och slaktaren som talade med mig om sex hela dagen var gjord av samma kött, men varmt, och ömsom mjukt, ömsom hårt; slaktaren hade sina godbitar och dina pockande bitar som trängtade efter att förbränna sitt liv och förvandlas till kött.
På samma sätt var det med mitt kött, jag som kände hur det tog eld mellan mina lår medan slaktaren talade."

----------------------------------------------------------------------

Jag pendlar mellan äckel och förtjusning. Reyes skriver mycket beskrivande och jag har tillräckligt livlig fantasi för att se allt för mina ögon och det är inte vackert alla gånger. Bilden av den kraftiga och liderliga slaktaren dröjer sig kvar länge i mitt huvud. Efter att ha läst Slaktaren förstår jag helt och fullt att Birgitta Stenbeck, som skrivit förordet, jämställer Reyes med Elfriede Jelinek och Niall Griffith. 

Köp boken hos t ex Bokus eller Adlibris


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar