lördag 24 november 2012

The English Bookshop

Nu har jag äntligen besökt The English Bookshop i Uppsala. Vilken underbar bokhandel! Jag förälskade mig i samma sekund vi klev in i affären! Även om jag köper dom flesta av mina böcker antingen på loppis/second-hand eller på nätet så kan jag inte låta bli att gå in i en bokaffär så fort tillfälle ges. Men i dom vanliga affärerna lyckas jag faktiskt oftast hålla mig från att köpa något. I dom vanliga bokaffärerna finns det massor med böcker, snyggt uppställda i snygga bohyllor och allt ligger exakt på rätt plats. Det finns snygga skyltar lite här och där som vägledning för kunden så att man lätt kan hitta det man letar efter. Miljön är ordnad och snygg (och på nåt sätt klinisk), dvs inte precis så det frestar till läsning. Det är andra bullar på The English Bookshop - det är nästan som att kliva in hemma hos en boknörd. Det finns bokhyllor överallt - höga bokhyllor, låga bokhyllor, reklambokhyllor av papp, ja, helt enkelt ett sammelsurium av alla upptänkliga modeller av bokhyllor. Och alla bokhyllorna är till bristningsgränsen fyllda med böcker - och det ser ut som det gör hemma, dom flesta böckerna ståtr upp som dom ska, men sen ligger det böcker ovanpå dom stående böckerna. Mellan bokhyllorna finns sen bord - bord fyllda med ännu fler böcker. Och i den första gången hittar man sen en gammal insutten fåtölj som bara inbjuder till att man ska sätta sig ner och läsa lite. Som tur var så hade jag min man med, annars skulle jag nog ha varit kvar där fortfarande - han fick i princip släpa ut mig därifrån. Men jag fick med mig några böcker i alla fall



Under the Hawthorn Tree av Ai Mi
The Hour I First Believed av Wally Lamb
Purple Hibiscus av Chimamanda Ngozi Adichie
Dead of Night av Barbara Nadel
och gratistidningen booktime

och hade inte min man släpat ut mig så hade jag nog köpt ännu fler.
För en boknörd är The English Bookshop ett rent himmelrike!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar