onsdag 28 november 2012

When the bough brakes/När sista spärren släpper

When the bough brakes/När sista spärren släpper av Jonathan Kellerman

"Dr Alex Kellerman har dragit sig tillbaka vid 33 års ålder, utbränd och känslomässigt illa åtgången av sitt senaste fall: Som psykolog arbetade han med barnen på ett daghem. De hade blivit offer för en man som förgripit sig på dem och mannen sköt sig sedan på Delawares mottagning.
Men sex månader senare ber polisen honom om hjälp i ett helt annat fall. Två människor har brutalt mördats och en sjuårig flicka kan vara enda vittnet. Men hon vill inte, eller förmår inte, säga vad hon sett.
Alex Delaware beslutar sig för att hjälpa till och blir så småningom besatt av de två fallen som har många gemensamma nämnare och som så småningom hotar hans tillvaro, ja hela hans liv."

------------------------------------------------

Det här är Kellermans första bok om psykologen Alex Delaware och polisen Milo Sturgis och den som gjorde att jag "fastnade" för Kellermans böcker. I den här boken är Alex och Milo ännu lite sketchartade och har inte riktigt hunnit få sin slutgiltiga gestalt - det är i dom efterföljande böckerna i serien som man sakta men säkert lär känna dom båda bättre. Här är det mer bakgrunden det handlar om - hur allting börjar så att säga. Jag blev förtjust i både Alex och Milo redan i första boken, men Milo blev till slut min riktiga favorit ju fler böcker jag läste. Morden och brotten i Kellermans böcker är ofta blodiga, brutala och det finns alltid någon slags psykologisk förklaring till mördarens/mördarnas handlande. Ofta är det också knepiga sekter alt organisationer inblandade. Kellerman har fortsatt att skriva om Alex och Milo sedan 80-talet och jag såg nu att det kommit ut en bok 2012 - och den måste jag ju skaffa nu.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar